Handicraft instruments applied to the climate as a didactic resource In Geography teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499469357

Keywords:

School geography, didactic-pedagogical tools, meteorological instruments

Abstract

In Geography teaching, many teaching resources can be used to that facilitate the teaching-learning process. The objective was to analyze the potential of using handmade meteorological instruments in Geography classes as a facilitator of the teaching process. The research was carried out at the ‘Escola Estadual Afrânio Lages-Centro Educacional de Pesquisa Aplicada-CEPA”, in Maceió, Alagoas. The research was divided into three stages: lectures about the concepts related to geographical climatology; making of handmade meteorological instruments together with the students; survey of the learning after the application of test activity. All students understood the concepts of climate and weather, correctly assimilated the climatic elements and the geographical factors; In the stage of making the handmade meteorological instruments, the students showed themselves to be participatory, made correct use of the instruments and in the oral and expository presentations they made correct observations about the built instruments; Most students, during the test activity, managed to demonstrate assimilation of the content from the practical activity performed; The making and use of artisanal instruments in Geography classes were very useful for the teaching-learning process.

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Author Biographies

Delane dos Santos Dias, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)/Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente (IGDema)

Mestre em Geografia pelo Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente (IGDema) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

Élida Monique da Costa Santos, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)/Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Diversidade Biológica e Conservação nos Trópicos do Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

Nivaneide Alves de Melo Falcão, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)/Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente (IGDema)

Docente do Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGG) do Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente (IGDema) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

Anselmo Manoel dos Santos, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)/Instituto de Ciências Atmosféricas (ICAT)

Mestre em Meteorologia pelo Instituto de Ciências Atmosféricas da Universidade Federal de Alagoas.

Renato Wilian Santos de Lima, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)/Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente (IGDema)

Discente do Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGG) do Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente (IGDema) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

Eduardo Pazera Junior, Universidade de São Paulo

Doutor em Geografia Humana, Departamento de Geografia, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo.

Kallianna Dantas Araujo, niversidade Federal de Alagoas (UFAL)/Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente (IGDema)

Docente do Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGG) do Instituto de Geografia, Desenvolvimento e Meio Ambiente (IGDema) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

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Published

2022-10-15

How to Cite

Dias, D. dos S., Santos, Élida M. da C., Falcão, N. A. de M., Santos, A. M. dos, Lima, R. W. S. de, Junior, E. P., & Araujo, K. D. (2022). Handicraft instruments applied to the climate as a didactic resource In Geography teaching. Geografia Ensino & Pesquisa, 26, e5. https://doi.org/10.5902/2236499469357

Issue

Section

Ensino e Geografia

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