Readings of socio-spatial practices of high school students about the city of Duque De Caxias-RJ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499466821

Keywords:

Socio-spatial practice, City, Geography, Duque de Caxias

Abstract

The socio-spatial practices are forms of analysis based from the needs and historical-geographic conditions of each moment. Through it, the man builds space. When thinking about such contribution to teaching, through these practices, in their daily movement through the city, the students accumulate ways of observing a place, checking the spatial dynamics of their neighborhood, commercial areas, urban and environmental problems. Thus, the text aims to reflect on the readings of socio-spatial practices of students, about the city of Duque de Caxias, as well as its impacts on everyday life. The chosen methodological framework is related to the Case Study qualitative approach, a particular form of study which enables the choice of the object and subject to be studied, from the analysis of the questionnaire with students, related to the understanding of the socio-spatial practice on the referred city. The results point to the ways in which students establish different ways of interpreting the city through their socio-spatial practices, being a potentiality to understand Geography as an element in the construction of their knowledge about the place.

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Author Biographies

Edson José Diniz Leite, Secretaria Municipal de Educação e Cultura de Magé (RJ). Professor rede básica de Geografia.

Possui graduação em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro- Faculdade de Formação de Professores (2015), Especialização Lato Sensu em Ensino de Geografia pela Universidade Cândido Mendes (2017) e Mestrado em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro- Faculdade de Formação de Professores (2019).Experiência como professor na rede pública. Desenvolve pesquisa  com os respectivos temas: O Ensino da Cidade e do Urbano, Educação Geográfica e Materiais Didáticos.

Ana Claudia Ramos Sacramento, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Formação de Professores - Departamento de Geografia.

Possui graduação em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro- Faculdade de Formação de Professores (2002), Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da USP (2007) e Doutora em Geografia Física pela DG-FFLCH-USP (2012) . Tem experiência como professora das redes pública e privada no Estado do Rio de janeiro e no município de São Paulo. Atualmente é professora associada no Departamento de Geografia da UERJ-FFP com atuação na área de Ensino de Geografia, na graduação, na especialização e no mestrado, principalmente nos seguintes temas: Educação Geográfica, Formação de Professor, Currículo e Didática de Geografia. Jovem Cientista do Nosso Estado (FAPERJ 2018-2021). Coordenadora Projetos FAPERJ.

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Published

2022-09-22 — Updated on 2022-09-30

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How to Cite

Leite, E. J. D., & Sacramento, A. C. R. (2022). Readings of socio-spatial practices of high school students about the city of Duque De Caxias-RJ. Geografia Ensino & Pesquisa, 26, e18. https://doi.org/10.5902/2236499466821 (Original work published September 22, 2022)

Issue

Section

Ensino e Geografia