This is an outdated version published on 2022-07-05. Read the most recent version.

Petroleum, companies and territory management: an analysis on the fuel market in Serrinha

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499463583

Keywords:

Gestão do Território, Petróleo, Combustíveis, Redes Geográficas, Geografia Econômica

Abstract

This article aims to analyze the territorial management process carried out by companies of Fuel Resale Stations (FRSs) in Serrinha/BA. This is an excerpt from the research entitled ‘Strategies and spatial practices of distributors and gas stations as agents of territorial management on a local scale - The case in Serrinha/BA’, developed within the Geography Course of the Education Department of the State University of Bahia, Campus XI - Serrinha. The FRSs represent a portion of the set of activities related to the oil sector, are distributed throughout the national territory forming a dense network of motor vehicle fueling stations, interconnected with the regional distribution bases of the main companies, such as BR, Ipiranga, Raízen, Alesat, among others. The theoretical and methodological framework of this investigation is based on the perspective of the qualitative approach, without necessarily excluding the collection and analysis of quantitative data, using them in a complementary way; with the discussion of assumptions of Geographic Science as Territory Management, Geographic Networks and Productive Spatial Circuits and Cooperation Circles in a reading of a geographic-economic character applied in the performance of fuel reseller companies in the territorial management in Serrinha/BA. The procedures adopted were the production of mapping the spatial configuration of the FRSs in Serrinha/BA, for the exercise of image analysis and field research with a visit to the 26 FRSs in the municipality for applying a questionnaire and conducting interviews with managers, and the photographic record of the area of the posts and surroundings. Therefore, this work demonstrated the tangle of service stations and distributors that operate on this face of the oil sector in the city, presenting a potential for competitive disputes regarding price and quality of products and services, with a tendency for these relationships to expand when considering the socio-spatial transformations that a municipality tends to experience in the advance of historical-geographical time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

John Wolter Oliveira, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Departamento de Educação (DEDC), Campus XI

Licenciado em Geografia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Departamento de Educação - Campus XI. Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Políticas Públicas e Desenvolvimento Social (EPODS).

Renato Leone Miranda, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Departamento de Educação (DEDC), Campus XI

Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (USP). Especialista em Pesquisa Educacional pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Graduado em Geografia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA).

References

AGÊNCIA NACIONAL DO PETRÓLEO, GÁS NATURAL E BIOCOMBUSTÍVEIS. Certificação dos postos revendedores. Disponível em: https://postos.anp.gov.br/consulta.asp. Acesso em: 23 out. 2019.

AGÊNCIA NACIONAL DO PETRÓLEO, GÁS NATURAL E BIOCOMBUSTÍVEIS. Seminário de Avaliação do Mercado de Combustíveis 2019 (Ano-Base 2018). Disponível em: http://www.anp.gov.br/arquivos/palestras/seminario-de-avaliacao-do-mercado-de-combustiveis-fev2019.pdf. Acesso em: 22 mar. 2019.

AGÊNCIA NACIONAL DO PETRÓLEO, GÁS NATURAL E BIOCOMBUSTÍVEIS. Seminário de Avaliação do Mercado de Combustíveis 2020 (Ano-Base 2019). Disponível em: http://www.anp.gov.br/publicacoes/anuario-estatistico/5809-anuario-estatistico-2020#Se%C3%A7%C3%A3o%203. Acesso em: 22 ago. 2020.

ANDRADE, Manuel Correia de. Geografia Econômica do Nordeste. 3. ed. Ed. São Paulo: Atlas, 1998.

ANTAS Jr, Ricardo Mendes. Elementos para uma discussão epistemológica sobre a regulação no território. GEOUSP - Espaço e Tempo, São Paulo, n. 16, p. 81-86, 2004.

BENKO, Georges. A Ciência Regional. Oeiras: Celta, 1999.

Boletim Técnico PETROBRAS, Rio de Janeiro, 20 (4): 337·350, out./dez. 1977.

BRAGA, Leonardo Geveier. Competição espacial no mercado de revenda da gasolina: Uma análise nas principais cidades do Rio Grande do Norte. x f. (dissertação) Programa de Pós-graduação em Administração. Centro de Ciências Sociais Aplicadas - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014.

BRITO, C. A Petrobras e a gestão do território no Recôncavo Baiano. Salvador: EDUFBA, 2008.

CASTRO, I. E. de; GOMES, P. C. C; CORRÊA, R. L. Explorações geográficas: percursos no fim do século. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

CLAVAL, Paul. Geografia Econômica e Economia. GeoTextos, vol. 1, n. 1, p. 11-27, 2005.

CORRÊA, Roberto Lobato. Trajetórias geográficas. 6. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.

______. Espaço: um conceito-chave da geografia. In: CASTRO, I. E. de; GOMES, P. C. C; CORRÊA, R. L. Geografia: conceitos e temas. 16. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

______. Região e organização espacial. 8. ed. São Paulo: Ática, 2003.

______. Corporação e espaço: uma nota. R. bras. Geogr., Rio de Janeiro, v. 53, n. 1, p. 137-146, jan. /mar. 1989.

______. Corporação, práticas espaciais e gestão do território. Anuário do Instituto de Geociências. Rio de Janeiro, v. 15, p. 35-41, 1992.

______. Processos espaciais e a cidade. R. bras. Geogr., Rio de Janeiro, v. 41, n. 3, p. 100-111, jul./set. 1979.

DIAS, José Luciano de Mattos; QUAGLINO, Maria Ana; A questão do petróleo no Brasil: uma história da PETROBRAS. Rio de Janeiro: CPDOC: PETROBRAS, 1993.

DIVISÃO regional do Brasil em regiões geográficas imediatas e regiões geográficas intermediárias. IBGE, Coordenação de Geografia. - Rio de Janeiro: IBGE, 2017.

JUNTA COMERCIAL DA BAHIA. Consulta de empresa. Disponível em: http://www.certidaoonline.juceb.ba.gov.br/certidao/publico/consultanireempresa. Acesso em: Acesso em: 23. out. 2019.

MANZAGOL, Claude. Lógica do espaço industrial. São Paulo: Difel, 1985.

MOREIRA, R. A sociedade e suas formas de espaço no tempo. In: Pensar e Ser em Geografia: ensaios de história, epistemologia e ontologia do espaço geográfico. São Paulo: Conteto, 2007.

NEVES, João Adamor Dias. COSTA, Átila Mendes. Fatores de Localizaçăo de Postos de Combustíveis em Fortaleza. RAC. Curitiba, Edição Especial 2008, p. 175-192.

RAMIRES, J. C. L. As corporações multinacionais e a organização espacial: uma introdução. R. bras. Geogr., Rio de Janeiro, v. 51, n. 1, p. 103-112, jan./mar. 1989.

SANTOS, J. C. dos. Candeias: história da terra do petróleo. 2. ed. Salvador: Salesiano, 2008.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed, São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.

______. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da geografia. 6. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.

______. Pensando o espaço do homem. 5. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.

SANTOS, Milton; SILVEIRA, María Laura. Os atuais círculos de cooperação dos circuitos espaciais da produção. In. SANTOS, Milton; SILVEIRA, María Laura. O Brasil: Território e sociedade no início do século XXI. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2008.

SILVA, Renilson Rodrigues da; CARVALHO, Danielle Evelyn de. Competição entre postos de combustíveis em Belo Horizonte: O espaço importa?. Encontro Nacional da Associação Brasileira de Estudos Regionais e Urbanos, 15., 2017, São Paulo. Anais [...] São Paulo: FEA/USP, 2017. p. 1-16.

SILVA, S. B. de M; SOUZA, J. C. de. Uma medida da evolução recente da organização espacial do estado da Bahia. R. bras. Geogr., Rio de Janeiro, v. 53, n. 1, p. 137-146, jan. /mar. 1989.

WIMMER, Gerhard; CALDAS, Luiz Emygdio Navaes. Na concorrência do mercado distribuidor de derivados de petróleo: 1968 a 1977. B. téc. PETROBRÁS, Rio de Janeiro, p. 337-350, out./dez. 1977.

Published

2022-07-05

Versions

How to Cite

John Wolter Oliveira, & Renato Leone Miranda. (2022). Petroleum, companies and territory management: an analysis on the fuel market in Serrinha. Geografia Ensino & Pesquisa, 26, e7. https://doi.org/10.5902/2236499463583

Issue

Section

Produção do Espaço e Dinâmica Regional