Reflections on the training experience at the Freire Platform in Geography courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499436871

Keywords:

Geography teaching, Teacher training, Freire Platform

Abstract

The article aims to understand the trajectories of the Geography students of the National Training Programme for Basic Education Teachers (PARFOR), identifying their difficulties and their learnings, as well as pointing out some contributions the program has brought to the professional training of those enrolled. In order to support this reflection, a couple of methodological procedures were used: (i) the observations and impressions obtained by the students experiences as teachers of the courses and (ii) the application of a questionnaire to the students. The conclusion was that, even with the problems faced by PARFOR, the qualitative changes in the teacher-students’ lives and formative trajectory can not be disregarded. The article indicates the need to carry out other studies on the programme in order to investigate how the teacher-students re-signified their pedagogical practice after this formative experience, deepening the analysis of the training impacts in their school experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Agripino Souza Coelho Neto, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, BA

Professor adjunto da Universidade do Estado da Bahia, Salvador, BA

Patricia Julia Souza Coelho, Universidade do Estado da Bahia, Serrinha, BA

Professora assistente da Universidade do Estado da Bahia, Serrinha, BA

References

BAHIA. Perfil dos Territórios de Identidade da Bahia. v. 3. Salvador: SEI, 2018.

BARRETO, ELIANE GRACY LEMOS ; COLARES, ANSELMO ALENCAR . O PARFOR na Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA): perspectivas para a melhoria na práxis pedagógica. Revista HISTEDBR On-line, v. 17, p. 308-333, 2017.

COELHO NETO, A. S. Redes sociais e territorialidade no semi-árido brasileiro. Revista Geográfica de América Central, San José, v. 2, p. 1-18, 2011.

COELHO NETO, A. S. A trama das redes socioterritoriais no espaço sisaleiro da Bahia. 2013a. 426 f. Tese (Doutorado em Geografia). Instituto de Geociências, Universidade Federal Fluminense, Niterói – RJ.

COELHO NETO, A. S. Componentes definidores do conceito de território: a multiescalaridade, a multidimensionalidade e a relação espaço-poder. GEOgraphia, Niterói (UFF), v. 15, n. 19, p. 23-52, 2013b.

COELHO, P. J. S. Desenvolvimento profissional docente das professoras de educação infantil no contexto rural: desafios e perspectivas. In: SOUZA, E. C. de; PASSEGGI, M. da C.; VICENTINI, P. P. (Orgs.). Pesquisa (auto)biográfica: trajetórias de formação e profissionalização. Curitiba: Editora CRV, 2013, v. 1, p. 209-223.

CONTRERAS, D. J. La autonomia del professorado. Madrid (Espanha): Ed. Moarata, 1997.

GHEDIN, E. Professor Reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 3. Ed. São Paulo: Cortez Editora, 2005, p. 129-150.

GHEDIN, E. A articulação entre estágio-pesquisa na formação de professor-pesquisador e sue fundamentos. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite. Formação de educadores: artes e técnicas- ciências e políticas. São Paulo: UNESP, 2006.

LIMA, M. do S. L.; GOMES, M de O. Redimensionando o papel dos profissionais da educação: algumas considerações. In: In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 3. Ed. São Paulo: Cortez Editora, 2005, p. 163-186.

TARDIF. M. Saberes docentes e formação profissional. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.

PAIVA, E. V. de. A formação do professor crítico-reflexivo. In: PAIVA, E. V. (Org.). Pesquisando a formação de professores. Rio de Janeiro: DP & A Editora, 2003, p. 47-66.

SOJA, E. W. Geografias Pós-Modernas: A reafirmação do espaço na Teoria Social Crítica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1993.

ZEICHNER, K.M. Formando professores reflexivos para a educação centrada no aluno: possibilidades e contradições. In: BARBORA, R. L. L. (Org.). Formação de educadores. São Paulo: Editora UNESP, 2003, p. 35-55.

Published

2020-02-28

How to Cite

Coelho Neto, A. S., & Coelho, P. J. S. (2020). Reflections on the training experience at the Freire Platform in Geography courses. Geografia Ensino & Pesquisa, 24, e3. https://doi.org/10.5902/2236499436871