The project “ERER quilombola: transgressive looks” – an anti-racist education proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179219487883

Keywords:

Anti-racist education, Law 10.639/03, Racial equality

Abstract

This article aims to present the construction and implementation of an anti-racist education project
called “ERER quilombola: transgressive looks”. Considering that education is the space for transformation or
reproduction of the material and social conditions of life. There is no way to imagine the current reality without
considering education as a vital space for the functioning of contemporary societies. It is in this context that the
education of ethnic-racial relations is necessary. Dealing with racism and its practical consequences is an object
of considerable difficulty, given that the phenomenon has assumed, in Brazilian society, the role of modulator of
social relations. Both from a historical point of view and in the country's social formation process, it is
undeniable that racial inequality is a structuring factor in social relations in Brazil. It is in the wake of this
complex set of relationships that, based on many reflections and debates, it was decided to develop the project.
The teaching activity of the project coordinators, combined with their activism, gave rise to the desire to
positively impact the educational process, with regard to the education of ethnic-racial relations, within the
municipality of Pelotas-RS. The reflection presented here is based on a qualitative analysis matrix, in which the
data listed derives from a survey processed via online forms presented to teachers and coordinators participating
in the study resulting from the actions undertaken by the ERER Quilombola project: Transgressive Looks.
Considering the fact that the research results from a set of actions developed in practices in education of ethnic-
racial relations (ERER), the purpose of these instruments was to evaluate the understanding of the meaning of
law 10.639/03, as well as the contributions that Training tools can provide job qualifications in education to
promote racial equality.

Downloads

Author Biographies

André Luis Pereira, Instituto Federal Sul-rio-grandense

Doutor em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGS/UFRGS). Sociólogo, Professor EBTT de Sociologia no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Riograndense (IFSUL) - Campus Pelotas. É Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel) (2008), Mestre em Sociologia (PPGS/UFRGS), (2011). Tem interesse, principalmente, pelos seguintes temas: relações étnicorraciais; pós-colonialismo e produção do conhecimento em Ciências Sociais; teoria sociológica e a obra do intelectual Abdias do Nascimento, participação politica, poder local e movimentos sociais (basicamente Movimentos Negros) na contemporaneidade, além de desenvolver pesquisas sobre a implementação de políticas para a promoção da igualdade racial em nível local. Atualmente atua junto à Assessoria de Relações Étnico-raciais do Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS) e lotado no campus Viamão do IFRS para atuação docente (período 2024)

Camila Meneguel Arenhart, Federal University of Pelotas

Graduada em História - Licenciatura Plena e Bacharelado pela Universidade Federal de Santa Maria (2009). Especialista em História do Brasil pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Federal de Santa Maria - Especialização em História do Brasil (2011). Mestra pelo Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal de Pelotas (2022). Tem interesse nos seguintes temas de pesquisa: História das mulheres, feminismo, relações de gênero e raça e educação das relações étnico-raciais. Professora da Rede Municipal de Ensino de Pelotas. Coordenadora externa do curso de extensão Formação em Educação das Relações Étnico-raciais no IFSUL Campus Pelotas.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro/Pólen, 2019.

BANDEIRA, Charlene da Costa; FARIAS, Bruna Rosa. Do Quilombo eu vim: a criação de uma psicoQUILOMBOlogia como estratégia de aquilombamento e (re)existência de estudantes quilombolas. In: GOMES, R.C.M.; SILVA, E.R.; FARIA, J. O que pode a psicologia em tempos de pandemia de Covid-19. Bauru: Gradus Editora, 2023.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. São Paulo: UBU Editora, 2020.

FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREDRICKSON, George M. Uma história comparada do racismo: reflexões gerais. In: WIEVIORKA, Michel. Racismo e modernidade. Lisboa: Bertrand Editora, 1995, pp. 44-55.

LANDSON-BILLINGS, Gloria. Discursos racializados e epistemologias étnicas. In: DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. et al. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.

NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Perspectivas, 2016.

PEREIRA, André Luis. Mecanismos de Promoção da Igualdade Racial em nível local: uma análise do processo de implementação das políticas de promoção da igualdade racial em Porto Alegre (2004-2014). Tese (Doutorado em Sociologia) PPGS/UFRGS. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/155997

SOUSA, Neusa Santos. Tornar-se Negro. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.

TELLES, Edward. Racismo à Brasileira: uma nova perspectiva sociológica. Rio de Janeiro: Relume Dumará/Fundação Ford, 2003.

TOURAINE, Alain. Racismo hoje. In: WIEVIORKA, Michel. Racismo e modernidade. Lisboa: Bertrand Editora, 1995, pp. 25-43.

WIEVIORKA, Michel. Racismo e modernidade (introdução). Lisboa: Bertrand Editora, 1995, pp. 09-22.

Published

2025-02-28

How to Cite

Pereira, A. L., & Arenhart, C. M. (2025). The project “ERER quilombola: transgressive looks” – an anti-racist education proposal. Fragmentum, (64), 139–157. https://doi.org/10.5902/2179219487883