Education for ethnic-racial relations and extension: a proposal for the Federal Network of Scientific and Technological Professional Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2447115191308Keywords:
Ethnic-racial relations, Education, Extension, CapoeiraAbstract
The present work aims to report the experiences developed of an interdisciplinary proposal of affirmative education in the field of ethnic-racial relations, through the teaching and learning of the practice of Capoeira, a cultural heritage of humanity, from an extension project. This is a qualitative, descriptive study of the experience report type, carried out in a Federal Institute of Education, Science and Technology in the high hinterland of Paraíba. The project took place in the second half of 2023, with meetings held once a week and lasting an hour and a half, addressing the history of capoeira and learning its fundamentals, in addition to dance, musicality, and conversation workshops. This extension project was configured as an important educational practice of affirmation of Capoeira in its multiple dimensions, promoting, in practice, a democratic education oriented to the promotion and affirmation of the Afro-Brazilian culture and legacy.
Downloads
References
CESCON, Eduardo dos Santos. Fatores motivacionais que levam adultos adeptos de capoeira a praticarem a modalidade. 2021. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Educação Física) - Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2021. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/11338/9813. Acesso em: 30 jun. 2024.
CUSTÓDIO, G.; SELOW, M. L. C. Recursos pedagógicos para a motivação e participação de alunos do ensino médio nas aulas de educação física. Vitrine de Produção Acadêmica de Alunos da Faculdade Dom Bosco. v. 4, n. 1, p. 230-245, 2017.
D’ ANDRADE, C. V. A. O jogo da capoeira como ferramenta motivacional para o desenvolvimento da leitura no colégio estadual General Osório, em Itabuna - Bahia - Brasil. 2022. 238 p. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Universidade Autônoma de Assunção, Assunção, 2022. Disponível em: http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/repositorio/article/view/1310. Acesso em: 14. maio 2024.
FALCÃO, J. L. C.; CASTRO JÚNIOR, L. V.; LOUREIRO, F. L.; PIRES, A. L. C. S. Dilemas e desafios da capoeira na extensão universitária. Criar Educação, Criciúma. v. 12, n. 2, ago/dez, 2023. Disponível em: https://www.academia.edu/116781455/Dilemas_e_Desafios_Da_Capoeira_Na_Exens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria. Acesso em: 30 maio 2024.
FERREIRA NETO, J O. O projeto “A capoeira na escola”: diálogos possíveis. Refise, Limoeiro do Norte, v. 3, n. 1, Edição Especial, p.190-203, 2020. Disponível em: https://refise.ifce.edu.br/refise/article/view/82. Acesso em: 15 maio 2024.
FREITAS, K. N. S.; SANTOS, R. F. N. O ensino da Educação Física para a contextualização de conhecimento: a capoeira como instrumento interdisciplinar de promoção da cultura afro-brasileira. Revasf, Petrolina. v. 13, n. 32, p. A24 1-12, 2023. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/2508. Acesso em: 18 maio 2024.
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
GORITO, A. S.; ALVES, M. P. Projeto de capoeira e idealização: possíveis contribuições no cotidiano escolar. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 8, n. 59, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2287. Acesso em: 26 jun. 2024.
HEINE, V.; IUSO, R. D.; SILVA, G. O.; SOUZA, E. A capoeira do centro de práticas esportivas da Universidade de São Paulo: diálogos com a diversidade. Criar Educação, Criciúma, v. 12, n. 2, 2023. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/9c21/e92cd5c2b5421565cb394aeed0d3ea4d5d82.pdf. Acesso em: 08 jun. 2024.
JESUS, C. S.; BRAGA, D. S.; GONÇALVES, P. C. S.; ABRAHÃO, B. O. L. A modernização da tradição da cultura: um relato de experiência do projeto “Capoeira no Corpo e no Livro”. Revista Entrerios, v. 5, n. 2, p. 64-83, 2023. Disponível em: https://comunicata.ufpi.br/index.php/entrerios/article/view/13426. Acesso em: 17 maio 2024.
MUNHOZ, A. V.; AZEVEDO JÚNIOR, E. S. Jogando capoeira na escola - um paralelo entre a cultura afro-brasileira dentro da escola. Rev. Cient. Novas Configur. Dialog. Plur., Luziânia, v. 1, n. 2, p. 111-119, 2020. Disponível em: http://www.dialogosplurais.periodikos.com.br/article/10.4322/2675-4177.2020.026/pdf/dialogosplurais-1-2-111.pdf. Acesso em: 17 maio 2024.
ROSA, A. B. S.; ALMEIDA, P. R. L.; FONSECA, S. M. F. P. Práticas pedagógicas na valorização étnico-racial: uma proposta educativa multicultural. Ensaios Pedagógicos, Sorocaba, v. 8, n.1, p. 116-134, 2024. Disponível em: https://www.ensaiospedagogicos.ufscar.br/index.php/ENP/article/view/326. Acesso em: 15 maio 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.



