Education for ethnic-racial relations and extension: a proposal for the Federal Network of Scientific and Technological Professional Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2447115191308

Keywords:

Ethnic-racial relations, Education, Extension, Capoeira

Abstract

The present work aims to report the experiences developed of an interdisciplinary proposal of affirmative education in the field of ethnic-racial relations, through the teaching and learning of the practice of Capoeira, a cultural heritage of humanity, from an extension project. This is a qualitative, descriptive study of the experience report type, carried out in a Federal Institute of Education, Science and Technology in the high hinterland of Paraíba. The project took place in the second half of 2023, with meetings held once a week and lasting an hour and a half, addressing the history of capoeira and learning its fundamentals, in addition to dance, musicality, and conversation workshops. This extension project was configured as an important educational practice of affirmation of Capoeira in its multiple dimensions, promoting, in practice, a democratic education oriented to the promotion and affirmation of the Afro-Brazilian culture and legacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiele Pereira de Souza, Instituto Federal da Paraíba https://ror.org/01xc5jm57

Doutora em Sociologia, Instituto Federal da Paraíba

Maria Luiza Torres Lima, Secretaria Municipal de Educação de Limoeiro do Norte

Especialista em Libras e Fundamentos e ferramentas em Ensino a Distância, Secretaria Municipal de Educação de Limoeiro do Norte

Thais Norberta Bezerra de Moura, Instituto Federal da Paraíba

Mestre em Ciências e Saúde, Instituto Federal da Paraíba

References

CESCON, Eduardo dos Santos. Fatores motivacionais que levam adultos adeptos de capoeira a praticarem a modalidade. 2021. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Educação Física) - Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2021. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/11338/9813. Acesso em: 30 jun. 2024.

CUSTÓDIO, G.; SELOW, M. L. C. Recursos pedagógicos para a motivação e participação de alunos do ensino médio nas aulas de educação física. Vitrine de Produção Acadêmica de Alunos da Faculdade Dom Bosco. v. 4, n. 1, p. 230-245, 2017.

D’ ANDRADE, C. V. A. O jogo da capoeira como ferramenta motivacional para o desenvolvimento da leitura no colégio estadual General Osório, em Itabuna - Bahia - Brasil. 2022. 238 p. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Universidade Autônoma de Assunção, Assunção, 2022. Disponível em: http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/repositorio/article/view/1310. Acesso em: 14. maio 2024.

FALCÃO, J. L. C.; CASTRO JÚNIOR, L. V.; LOUREIRO, F. L.; PIRES, A. L. C. S. Dilemas e desafios da capoeira na extensão universitária. Criar Educação, Criciúma. v. 12, n. 2, ago/dez, 2023. Disponível em: https://www.academia.edu/116781455/Dilemas_e_Desafios_Da_Capoeira_Na_Exens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria. Acesso em: 30 maio 2024.

FERREIRA NETO, J O. O projeto “A capoeira na escola”: diálogos possíveis. Refise, Limoeiro do Norte, v. 3, n. 1, Edição Especial, p.190-203, 2020. Disponível em: https://refise.ifce.edu.br/refise/article/view/82. Acesso em: 15 maio 2024.

FREITAS, K. N. S.; SANTOS, R. F. N. O ensino da Educação Física para a contextualização de conhecimento: a capoeira como instrumento interdisciplinar de promoção da cultura afro-brasileira. Revasf, Petrolina. v. 13, n. 32, p. A24 1-12, 2023. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/2508. Acesso em: 18 maio 2024.

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GORITO, A. S.; ALVES, M. P. Projeto de capoeira e idealização: possíveis contribuições no cotidiano escolar. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 8, n. 59, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2287. Acesso em: 26 jun. 2024.

HEINE, V.; IUSO, R. D.; SILVA, G. O.; SOUZA, E. A capoeira do centro de práticas esportivas da Universidade de São Paulo: diálogos com a diversidade. Criar Educação, Criciúma, v. 12, n. 2, 2023. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/9c21/e92cd5c2b5421565cb394aeed0d3ea4d5d82.pdf. Acesso em: 08 jun. 2024.

JESUS, C. S.; BRAGA, D. S.; GONÇALVES, P. C. S.; ABRAHÃO, B. O. L. A modernização da tradição da cultura: um relato de experiência do projeto “Capoeira no Corpo e no Livro”. Revista Entrerios, v. 5, n. 2, p. 64-83, 2023. Disponível em: https://comunicata.ufpi.br/index.php/entrerios/article/view/13426. Acesso em: 17 maio 2024.

MUNHOZ, A. V.; AZEVEDO JÚNIOR, E. S. Jogando capoeira na escola - um paralelo entre a cultura afro-brasileira dentro da escola. Rev. Cient. Novas Configur. Dialog. Plur., Luziânia, v. 1, n. 2, p. 111-119, 2020. Disponível em: http://www.dialogosplurais.periodikos.com.br/article/10.4322/2675-4177.2020.026/pdf/dialogosplurais-1-2-111.pdf. Acesso em: 17 maio 2024.

ROSA, A. B. S.; ALMEIDA, P. R. L.; FONSECA, S. M. F. P. Práticas pedagógicas na valorização étnico-racial: uma proposta educativa multicultural. Ensaios Pedagógicos, Sorocaba, v. 8, n.1, p. 116-134, 2024. Disponível em: https://www.ensaiospedagogicos.ufscar.br/index.php/ENP/article/view/326. Acesso em: 15 maio 2024.

Published

2025-11-05

How to Cite

de Souza, T. P., Lima, M. L. T., & de Moura, T. N. B. (2025). Education for ethnic-racial relations and extension: a proposal for the Federal Network of Scientific and Technological Professional Education. Experiência. Revista Científica De Extensão, 11, e91308. https://doi.org/10.5902/2447115191308

Issue

Section

Experience Reports

Most read articles by the same author(s)