Production of anatomical models for elementary and high school education: A facilitating tool for the study of human anatomy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2447115187760

Keywords:

Experience report, Anatomical models, Extension project

Abstract

Currently, the advancement of educational technologies is transforming the teaching of human anatomy. In this sense, anatomical modeling emerges as a promising alternative, facilitating the three-dimensional understanding of structures. This experience report aims to present the development of activities, as well as the results obtained, from an extension project carried out between the years 2022 and 2023 that produced anatomical pieces for schools in the city of Garanhuns-PE, addressing a shortage of anatomical materials. The results were positive, with the directors and teachers of the benefiting schools acknowledging the value of these resources for the teaching of sciences and biology. Thereby, the project met educational demands, offering a modern and effective approach to the study of human anatomy, positively impacting student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Filipe de Santana Othmar, Universidade de Pernambuco

Graduating in Medicine from the University of Pernambuco - Garanhuns campus.

Daniel Medeiros Nunes, Universidade de Pernambuco

Graduating in Medicine from the University of Pernambuco - Garanhuns campus.

André Luís Salvino Alves de Oliveira, Universidade de Pernambuco

Graduating in Medicine from the University of Pernambuco - Garanhuns campus.

Natalie Emanuelle Ribeiro Rodrigues, Universidade de Pernambuco

Graduated with a degree in Biological Sciences and a master's degree in Tropical Animal Science from the Federal Rural University of Pernambuco and a PhD in Therapeutic Innovation from the Federal University of Pernambuco. Adjunct professor at the University of Pernambuco

References

AMORIM JUNIOR, R. F. et al. A arte no ensino da cardiologia: relato da experiência do uso de massas moldáveis no aprendizado da anatomia normal e patológica do coração. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 42, p. 103-108, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v42n4rb20180073

ARAÚJO JUNIOR, J. P. et al. Desafio anatômico: uma metodologia capaz de auxiliar no aprendizado de anatomia humana. Medicina (Ribeirão Preto), p. 62-68, 2014. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v47i1p62-68

BRITO, V. C; DOS SANTOS, A. J. C. A; DE OLIVEIRA, B. D. R. Análise da nomenclatura anatômica adotada nos livros de ciências e biologia. Revista Didática Sistêmica, v. 13, n. 1, p. 3-19, 2011.

CAMINADA, S. M. L; ZACHARIAS D. C; GRION, T. N. Projeto, produção, aplicação e avaliação de jogo visando a conscientização sobre a geração, descarte, reuso e reciclagem dos resíduos sólidos urbanos. In: Congresso ABES Fenasan, 2017, São Paulo. Anais [...] 2017.

DA SILVA, A. A. et al. O uso do biscuit como ferramenta complementar ao ensino de anatomia humana: um relato de extensão universitária. Revista Ciência em Extensão, v. 10, n. 2, p. 47-54, 2014. DOI: https://doi.org/10.23901/1679-4605.2014v10n2p47-54

KOOLOOS, J. G. M. et al. Anatomical knowledge gain through a clay‐modeling exercise compared to live and video observations. Anatomical sciences education, v. 7, n. 6, p. 420-429, 2014. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1443

LUJAN, H. L; DICARLO, S. E. First-year medical students prefer multiple learning styles. Advances in physiology education, v. 30, n. 1, p. 13-16, 2006. DOI: https://doi.org/10.1152/advan.00045.2005

MARIEB, E. N; WILHELM, P. B; MALLATT, J. Anatomia humana. [S.l]: Pearson Universidades, 2014.

MOURTHÉ FILHO, A. et al. Refletindo o ensino da Anatomia Humana. Enfermagem revista, v. 19, n. 2, p. 169-175, 2016.

OLIVEIRA, P. T. S. Abordagens dos professores de Ciências no 8° Ano do ensino fundamental em escolas estaduais de Planaltina Goiás. 2011. 94p. Monografia – (Lienciatura em Ciências Naturais), Universidade de Brasília, Brasília, 2011.

RODRIGUES, A. L. L. et al. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais-UNIT-SERGIPE, v. 1, n. 2, p. 141-148, 2013.

SOUZA JÚNIOR, I. et al. Métodos de ensino aprendizagem em anatomia humana: primeira etapa do programa institucional de bolsas acadêmicas (PIBAC) do IFPI/Campus Floriano. In: V Congresso Norte-Nordeste de Pesquisa e Inovação, 2010. Anais [...] Maceió: Apresentação de Trabalho/Congresso.

Published

2025-07-31

How to Cite

Othmar, F. de S., Nunes, D. M., Oliveira, A. L. S. A. de, & Rodrigues, N. E. R. (2025). Production of anatomical models for elementary and high school education: A facilitating tool for the study of human anatomy. Experiência. Revista Científica De Extensão, 11, e87760. https://doi.org/10.5902/2447115187760

Issue

Section

Experience Reports