All utopias are depressing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2595523341518

Keywords:

Contemporary art, Art and Technology, Drift

Abstract

Bordes (All utopias are depressing), work that I did in co-authorship with Marlin Velasco, arose within the framework of a creation / research project registered within the research program of the National University of Tres de Febrero. The project proposed a work dynamic based on the concept of drift. He addressed specific problems in his own open environment from which creative experimentation strategies were implemented in the field of art, action, technology and territory, putting into crisis traditional notions of institutionalized cartography and how these resonate in the local scenario from Buenos Aires.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariela Yeregui, Maestría en Tecnología y Estética de las Artes Electrónicas Universidad Nacional de Tres de Febrero

Artista eletrônica, seu trabalho inclui instalações interativas, vídeos, videoinstalações, net.art, intervenções em espaços públicos e instalações robóticas. Graduada em Artes pela Universidade de Buenos Aires e em Cinema pelo Instituto Nacional de Cinematografia da Argentina, é Mestre em literatura africana pela Université Nationale deCôte d’Ivoire, na République de Côte-d'Ivoire. Fez residência na Hypermedia Studio da Universidade da Califórnia, EUA, no Banff Centre for the Arts, Canadá, no Media Centred’Art i Disseny, Espanha, e no Stiftung Künstlerdorf Schöppingen, Alemanha. Dirigiu curtas, como Vértigos o contemplación de algo que cae (1993), co-dirigido por Vanessa Ragone. Sua obra já circulou por muitos festivais internacionais e recebeu prêmios, como: Primeiro Prêmio BEEP_Art (Barcelona) en 2003, Primeiro Prêmio Arte y NuevasTecnologías (MAMBA, LIMBO, Telefónica), Primeiro Prêmio na categoría Nuevos Soportes, no Salón Nacional de Artes Visuales, 2005; Terceiro Prêmio no Festival Transitio MX, Cidade do México. Foi professora do MECAD, em Barcelona. É criadora e diretora do curso de licenciatura em Artes Eletrônicas da Universidad Nacional de Tres de Febrero, Buenos Aires.

References

BuckMorss, Susan. “La ciudad como mundo de ensueño y catástrofe.” In VV.AA. Walter Benjamin, escritor revolucionario. Buenos Aires: Interzona, 2005.

Careri, Francesco. Pensar, detenerse. Barcelona: Gustavo Gili, 2016.

Deleuze, Gilles. “Conversaciones con Claire Parnet”, 1990. Disponible en hhttp://estafeta-gabrielpulecio.blogspot.com/2009/08/gilles-deleuze-abecedario-entrevistas.html (consultado el 23 de septiembre 2019).

Guattari, Felix y Rolnik, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.

Perec, Georges. Pensar/clasificar. Barcelona: Gedisa, 1991.

Rivera Cusicanqui, Silvia. Sociología de la imagen: miradas ch’ixi desde la historia andina. Buenos Aires: Tinta limón, 2015.

Rivera Cusicanqui, Silvia .Un mundo ch’ixi es posible. Buenos Aires: Tinta Limón, 2019.

Tuters, Marc (20. “Forget Psychogeography: The Object-Turn in Locative Media”. 2011. Disponible en http://web.mit.edu/comm-forum/legacy/mit7/papers/Tuters_DMI_MIT7.pdf (consultado el 23 de septiembre 2019).

Published

2019-12-20

How to Cite

Yeregui, M. (2019). All utopias are depressing. Contemporânea - Revista Do PPGART/UFSM, 2(4), e18. https://doi.org/10.5902/2595523341518

Issue

Section

Articles