Programming Classes during the Pandemic: Winning the Distance Challenge
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448190467950Keywords:
Programação, Aulas Online, Pandemia, Python, Aulas VirtuaisAbstract
This paper describes the challenges and found solutions in the proffer of programming classes to 13 to 15 years old juveniles, based on an applied project by PET BCC. The main goal was to teach and present the algorithm thinking to kids, in a contemporary and attractive way. The project presented the teaching of Python and used online platforms like Scratch and Replit, using different ways of non-presential evaluation. The classes happened during the year of 2021, having, as main scenery, the coronavirus pandemic.
Downloads
References
Spizzirri, R. C. P., Wagner, A., Mosmann, C. P., & Armani, A. B. (2017). Adolescência conectada: Mapeando o uso da internet em jovens internautas. Psicologia Argumento, 30(69).
Britannica, The Editors of Encyclopaedia. "algorithm". Encyclopedia Britannica, 6 May. 2021, https://www.britannica.com/science/algorithm. Accessed 19 September 2021.
Fogaça, P. C., Arossi, G. A., & Hirdes, A. (2021). Impacto do isolamento social ocasionado pela pandemia COVID-19 sobre a saúde mental da população em geral: Uma revisão integrativa. Research, Society and Development, 10(4), e52010414411-e52010414411.
Marji, M. (2014). Learn to program with Scratch: A visual introduction to programming with games, art, science, and math. No Starch Press.
Briggs, J. R. (2013). Python for kids: A playful introduction to programming. no starch press. Passarelli, B. (2020). Jovens brasileiros em conectividade contínua: estudos e tendências.
Juventude e Políticas Públicas [Internet]. 27o de janeiro de, 2, 1-16.
de Jesus Oliveira, K. E., de Magalhães Porto, C., & Alves, A. L. (2019). Memes de redes sociais digitais enquanto objetos de aprendizagem na Cibercultura: da viralização à educação. Acta Scientiarum. Education, 41, e42469-e42469.
Sato, D. T., Corbucci, H., and Bravo, M. V. (2014). Coding dojo: An environment for learning and sharing agile practices. In Agile Conference, pages 459–464. IEEE.
Junior, J. B. B. (2017). O aplicativo Kahoot na educação: verificando os conhecimentos dos alunos em tempo real. In Livro de atas X Conferência Internacional de TIC na Educação–Clallenges (pp. 1587-1602).
Baibak, T., & Agrawal, R. (2007, June). Programming games to learn algorithms. In 2007 Annual Conference & Exposition (pp. 12-1191).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da revista ComInG.
Os originais deverão ser acompanhados de documentos de transferência de direitos autorais contendo assinatura dos autores.
A carta de direitos autorais deve ser enviada para o e-mail coming@inf.ufsm.br
É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores.
É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.
ENGLISH
Manuscripts accepted and published are the property of the journal ComInG.
The originals must be accompanied by documentation of copyright transfer containing the signature of the authors.
You may not submit full or partial manuscript to another journal. The responsibility of the article's content is exclusive of the authors.
You may not translating into another language without the written permission of the Editor after consultation with the Editorial Board.