Sacomp: integrating computing courses' students with the job market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448190467935

Keywords:

Semana acadêmica, Tecnologia, Ciência da computação,

Abstract

This paper presents an academic event, held annually, that seeks the integration between students, teachers and professionals in the technology market. The Computer Academic Week (SACOMP) is held in Pelotas, Brazilian Candy Valley, and is organized by computer students at the Federal University of Pelotas, attending many different technology courses in the south region of the state. The main objective of the event is to offer talks and courses that perform industry hot topics focusing on uniting the academic community and employment market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvares, R. V.; Loutfi, M. S.; Campos, N de S. (2020). Onde estão Meus Egressos? Relato sobre um Mapeamento Automatizado da Vida Profissional dos Formados em Sistemas de Informação da UNIRIO. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 28. , 2020, Cuiabá. Anais. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 56-60. ISSN 2595-6175.

Capovilla, S. L., & Santos, A. A. A. (2001). Avaliação da influência de atividades extramuros no desenvolvimento pessoal de universitários. Psico-USF, 6, 49-58.

Carvalho, L.; Santos, A.; Nakamura, F.; Oliveira, E. (2019). Detecção precoce de evasão em cursos de graduação presencial em Computação: um estudo preliminar. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 27. , 2019, Belém. Anais. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 233-243.

De Lucena, Leonardo Bandeira; De Andrade, Giovana Lorena Costa; Soares, Elisa de Fátima Andrade; Dos Santos Júnior, Wilton Silva; De Oliveira, Álvaro Gabriel Gomes; Batista, Lígia Maria de Souza Dantas; Gomes, Daniel Alves; De Lima, Rommel Wladimir. As ações do pet no desenvolvimento do curso de Ciência da Computação. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 26. , 2018, Natal. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018.

Diniz, A. M.; Almeida, L. S. (2006). Adaptação à Universidade em estudantes do primeiro ano: Estudo diacrónico da interação entre o relacionamento com pares, o bem-estar pessoal e o equilíbrio emocional. Aná. Psicológica, Lisboa , v. 24, n. 1, p. 29-38. Disponível em <http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312006000100004&lng=pt&nrm=iso> acesso em 20 mar. 2021.

Durayski, J. "Tomas um mate?": uma análise da cultura de consumo do chimarrão em um contexto urbano. 2013. 117 p. Dissertação (Mestrado em Administração) – Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo.

Hoed, R. M. Análise da evasão em cursos superiores: o caso da evasão em cursos superiores da área de computação. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Computação Aplicada) - Departamento de Ciência da Computação, Universidade de Brasília.

Jesus, C.; Santana, B.; Bittencourt, R. (2019) Oficinas de Aprendizagem de Programação com Scratch e Python em um Curso de Engenharia de Computação. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 27. , 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 31-40.

Ramos, K. P. Análise sobre o perfil dos alunos evadidos nos cursos de Computação da UFPel usando mineração de dados. 2018. Monografia. Bacharel em Ciência da Computação - Centro de Desenvolvimento Tecnológico, Universidade Federal de Pelotas.

Rocha, T.; Santos, E.; Júnior, V.; Souza, C. (2019). Comparação entre o Perfil dos Evadidos e dos Egressos de um Curso de Tecnologia. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 27. , 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 404-413. Disponível em: <https://sol.sbc.org.br/index.php/wei/article/view/6646/6542> acesso em 18 mar. 2021.

SACOMP - UFPel. O que é a Sacomp?. Site Sacomp. Online. Disponível em: <https://wp.ufpel.edu.br/sacomp/> acesso em 18 set. 2020.

Silva, I, F. A.; Silva, I. M. M. e Santos, M. S. (2009). Análise de problemas e soluções aplicadas ao ensino de disciplinas introdutórias de programação. Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife–PE. Disponível em: acesso em 18 mar. 2021.

Suehiro, A. C. B. (2004) Estudante universitário: características e experiências de formação. Psico-USF (Impr.), Itatiba, v. 9, n. 1, p. 105-106, June 2004 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712004000100013&lng=en&nrm=iso>. accesso em 24 mar. 2021.

Teixeira, M. A. P.; Dias, A. C. G.; Wottrich, S. H. e Oliveira, A. M. (2008). Adaptação à universidade em jovens calouros. Psicol. Esc. Educ. (Impr.), Campinas , v. 12, n. 1, p. 185-202. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script= sci_arttext & pid=S1413-85572008000100013 & lng= en nrm=iso> acesso em 24 mar. 2021.

Published

2021-11-17

How to Cite

Silveira de Oliveira, P. G., Schmegel, D. M., Ghisleni Zolinger, D., K. Santos, M., Quevedo Jurgina, L., Sanchotene de Aguiar, M., & Soares da Rosa Júnior, L. (2021). Sacomp: integrating computing courses’ students with the job market. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, 5(3), 65–74. https://doi.org/10.5902/2448190467935

Most read articles by the same author(s)