COMMUNITY DIALOGUES STRENGTHENING HEALTH EDUCATION: RADIO SPOTS AS AN ACTIVITY FOR TOP PHARMACY STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448190461975

Keywords:

Educação em Saúde, Comunicação, Ensino Superior

Abstract

This paper is intended to describe the experience of an activity targeted at top pharmacy students in the preparation and development of radio spots and their disclosure focusing on health education. It is an experience report derived from an extension project, developed in partnership between PET Enfermagem UFSM/Palmeira das Missões and Landell FM 87.9 Community Radio, since the year 2014. The programs are weekly, lasting 15 minutes and have the participation of two to three nursing students, where at least one is a top pharmacy student. About 40 programs were developed each year, addressing different issues according to the community needs and current issues. During its execution, the development of the project stimulated the involvement of its listeners, highlighting them and making them active participants in their health care. The accomplishment of these activities reinforces the importance of working on health education, with the community through radio, thereby encouraging the practice of health promotion. Furthermore, the insertion of top pharmacy students in the development of health education actions, in the radio setting, has provided fundamental experiences for their training process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marinês Tambara Leite, Universidade Federal de Santa Maria

Dra. em Gerontologia Biomédica, docente da Universidade Federal de Santa Maria/Campus Palmeira das Missões. Atua no ensino, pesquisa e extensão. Área de Cuidado de enfermagem ao adulto e envelhecimento. Desenvolve, preferencialmente, pesquisas de natureza qualitativa.

Leila Mariza Hildebrandt, Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeira, Dra. em Ciências, Docente da UFSM/Campus Palmeira das Missões. Co-tutora do Grupo PET Enfermagem/PM.

Iuri Trezzi, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmico de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria/Campus Palmeira das Missões. Bolsista PET Enfermagem/PM

Letícia Oliveira Damitz, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria/Campus Palmeira das Missões. Bolsista PET Enfermagem/PM,

Janaína Alvares Stehlirk, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria/Campus Palmeira das Missões. Bolsista PET Enfermagem/PM

Kely Rathke Bonelli, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria/Campus Palmeira das Missões. Bolsista PET Enfermagem/PM.

References

Freire, P. (2009). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Gazzinelli, M.F., Gazzinelli, A., Reis, D. C. and Penna, C.M.M.(2005). Educação em saúde: conhecimentos, representações sociais e experiências da doença. Cad. Saúde Pública, 21(1):200-206. URL: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci _arttext&pid=S0102-311X2005000100022 &lng=en&nrm=iso>.

Prado, E.V., Santos, A.L., Cubas, M.R. (2009) Educação em saúde: utilizando a rádio como estratégia. Ed CRV. Curitiba.

Quadros, M.R. (2019). O podcast como ferramenta de comunicação organizacional: tendências e possibilidades. In: Scheid, D., Machado, J., and Pérsigo, P.M. Tendências em comunicação organizacional: temas emergentes no contexto das organizações: Santa Maria: Facos-UFSM. URL: https://www.ufsm.br/app/uploads /sites/330/2019/ 12/ebook-Tend%C3%AAncias.pdf.

Roges, A.L., Vasconcelos, E.M.R., Alencar, E.N., Muniz, R.A. (2013). Utilização do rádio pelo enfermeiro como estratégia em educação em saúde: uma revisão integrativa. Rev. Eletr. Enf. 15(1): 274-81. URL: http://deploy.extras.ufg.br/projetos/fen_revista/ v15/n1/pdf/v15n1a31.pdf

Santili, P.G.J., Tonhom, S.F.R., Marin, M.J.S. (2016). Educação em saúde: algumas reflexões sobre sua implementação pelas equipes da Estratégia Saúde da Família. Rev Bras Promoc Saúde, 29 (Supl.):102-110. URL: https://periodicos. unifor.br/RBPS/article/view/6411

Silva, B.B., Travasso, S.Q., Mallmann, D.G., and Vasconcelos, E.M.R. (2017). Uso do rádio para educação em saúde: percepção do agente comunitário de saúde. Revista Baiana de Saúde Pública, 41(3):734-46. URL: http://rbsp.sesab.ba.gov.br/index.php/ rbsp/article/view/2482

Torres, R.A.M., Silva, M.A.M, Bezerra, A.E.M., Abreu, L.D.P., and Mendonça, G.M.M. (2015). Comunicação em saúde: uso de uma web rádio com escolares. J. Health Inform. 7(2):58-61. URL: http://www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/view/325/233

World Health Organization. (1986). The Ottawa charter for health promotion. Geneva: WHO.

Published

2021-05-10

How to Cite

Leite, M. T., Hildebrandt, L. M., Trezzi, I., Damitz, L. O., Stehlirk, J. A., & Bonelli, K. R. (2021). COMMUNITY DIALOGUES STRENGTHENING HEALTH EDUCATION: RADIO SPOTS AS AN ACTIVITY FOR TOP PHARMACY STUDENTS. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, 5(2), 1–8. https://doi.org/10.5902/2448190461975