COMMUNITY DIALOGUES STRENGTHENING HEALTH EDUCATION: RADIO SPOTS AS AN ACTIVITY FOR TOP PHARMACY STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448190461975Keywords:
Educação em Saúde, Comunicação, Ensino SuperiorAbstract
This paper is intended to describe the experience of an activity targeted at top pharmacy students in the preparation and development of radio spots and their disclosure focusing on health education. It is an experience report derived from an extension project, developed in partnership between PET Enfermagem UFSM/Palmeira das Missões and Landell FM 87.9 Community Radio, since the year 2014. The programs are weekly, lasting 15 minutes and have the participation of two to three nursing students, where at least one is a top pharmacy student. About 40 programs were developed each year, addressing different issues according to the community needs and current issues. During its execution, the development of the project stimulated the involvement of its listeners, highlighting them and making them active participants in their health care. The accomplishment of these activities reinforces the importance of working on health education, with the community through radio, thereby encouraging the practice of health promotion. Furthermore, the insertion of top pharmacy students in the development of health education actions, in the radio setting, has provided fundamental experiences for their training process.
Downloads
References
Freire, P. (2009). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gazzinelli, M.F., Gazzinelli, A., Reis, D. C. and Penna, C.M.M.(2005). Educação em saúde: conhecimentos, representações sociais e experiências da doença. Cad. Saúde Pública, 21(1):200-206. URL: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci _arttext&pid=S0102-311X2005000100022 &lng=en&nrm=iso>.
Prado, E.V., Santos, A.L., Cubas, M.R. (2009) Educação em saúde: utilizando a rádio como estratégia. Ed CRV. Curitiba.
Quadros, M.R. (2019). O podcast como ferramenta de comunicação organizacional: tendências e possibilidades. In: Scheid, D., Machado, J., and Pérsigo, P.M. Tendências em comunicação organizacional: temas emergentes no contexto das organizações: Santa Maria: Facos-UFSM. URL: https://www.ufsm.br/app/uploads /sites/330/2019/ 12/ebook-Tend%C3%AAncias.pdf.
Roges, A.L., Vasconcelos, E.M.R., Alencar, E.N., Muniz, R.A. (2013). Utilização do rádio pelo enfermeiro como estratégia em educação em saúde: uma revisão integrativa. Rev. Eletr. Enf. 15(1): 274-81. URL: http://deploy.extras.ufg.br/projetos/fen_revista/ v15/n1/pdf/v15n1a31.pdf
Santili, P.G.J., Tonhom, S.F.R., Marin, M.J.S. (2016). Educação em saúde: algumas reflexões sobre sua implementação pelas equipes da Estratégia Saúde da Família. Rev Bras Promoc Saúde, 29 (Supl.):102-110. URL: https://periodicos. unifor.br/RBPS/article/view/6411
Silva, B.B., Travasso, S.Q., Mallmann, D.G., and Vasconcelos, E.M.R. (2017). Uso do rádio para educação em saúde: percepção do agente comunitário de saúde. Revista Baiana de Saúde Pública, 41(3):734-46. URL: http://rbsp.sesab.ba.gov.br/index.php/ rbsp/article/view/2482
Torres, R.A.M., Silva, M.A.M, Bezerra, A.E.M., Abreu, L.D.P., and Mendonça, G.M.M. (2015). Comunicação em saúde: uso de uma web rádio com escolares. J. Health Inform. 7(2):58-61. URL: http://www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/view/325/233
World Health Organization. (1986). The Ottawa charter for health promotion. Geneva: WHO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da revista ComInG.
Os originais deverão ser acompanhados de documentos de transferência de direitos autorais contendo assinatura dos autores.
A carta de direitos autorais deve ser enviada para o e-mail coming@inf.ufsm.br
É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores.
É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.
ENGLISH
Manuscripts accepted and published are the property of the journal ComInG.
The originals must be accompanied by documentation of copyright transfer containing the signature of the authors.
You may not submit full or partial manuscript to another journal. The responsibility of the article's content is exclusive of the authors.
You may not translating into another language without the written permission of the Editor after consultation with the Editorial Board.