Stylistic Resources for the Characterization of Film Characters: An Analysis of David’s Condition in A.I.: Artificial Intelligence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316882X89384

Keywords:

Narrative, Film analysis, Style, Science fiction

Abstract

In this article, we address style and narrative in the film A.I.: Artificial Intelligence (2001), directed by Steven Spielberg, in order to relate the narrative text to a specific analysis of its stylistic aspects, seeking to understand how the director uses style to depict the character’s transformations throughout the narrative. In this regard, we distinguish two different conditions of David: first as a robot child and also as the first artificial intelligence capable of experiencing emotions when activated. These two conditions are presented through the mise en scène. We observe that the compositional motivation frames David in circular forms and in reflections that fragment or overlap his image with others. Thus, the analyzed stylistic elements that shape the film's form contribute, respectively, to the implicit meaning of his journey as an angelic being and to demonstrating how the machine is capable of absorbing and processing knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina de Souza Verri, Universidade Federal de Goiás

Mestre em mídia e cultura pela Universidade Federal de Goiás. Possui graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Goiás (UFG); Cursou economia por dois anos na UFG (2014 - 2016).

Rodrigo Cassio Oliveira, Universidade Federal de Goiás

Professor adjunto na Faculdade de Informação e Comunicação da Universidade Federal de Goiás (UFG). Atua na graduação em Publicidade e Propaganda e no Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social. Possui doutorado em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG, 2014) com realização de estágio pós-doutoral na Università di Pisa (Itália, 2019).

References

A.I.: Inteligência Artificial. Direção: Steven Spielberg. EUA: Amblin Entertainment Stanley Kubrick Productions, 2001. Disponível em: https://tv.apple.com/br/movie/ai-artificial-intelligence/umc.cmc.5jdh6ll3416xbcstxusd6su93?action=play

ALDISS, Brian Wilson. Superbrinquedos duram o verão todo: e outros contos de um tempo futuro. Trad. Beth Vieira. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

BAL, Mieke. Narratologia: introdução à teoria narrativa. Trad. Elizamari Rodrigues Becker. Florianópolis: Editora UFSC, 2021

BORDWELL, David. Figuras Traçadas na Luz: a encenação no cinema. Trad. Maria Luiza Machado Jatobá. Campinas, SP: Papirus, 2008.

BORDWELL, David. Sobre a história do estilo cinematográfico. Trad. Luís Carlos Borges. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2013.

BORDWELL, David. “O cinema clássico hollywoodiano: normas e princípios narrativos”. Trad. Fernando Mascarello. in: RAMOS, Fernão Pessoa (org.) Teoria contemporânea do cinema, vol.2. São Paulo: Senac. p. 277-301).

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film art: an introduction. 8th ed. Boston:

McGraw Hill, 2008.

BUSCOMBE, Edward. Ideias de autoria. In: RAMOS, Fernão Pessoa (Org.). Teoria contemporânea do cinema. v. 1. São Paulo: Editora Senac, 2005.

MCKEE, Robert. Story: Substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiro. Trad. Chico Marés. Curitiba: Arte & Letra, 2006.

OTERO, Léo Godoy. Introdução a uma História da Ficção Científica. São Paulo: Lua Nova, 1987

RÜDIGER, Francisco. Cibercultura e pós-humanismo: exercícios de arqueologia e criticismo. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.

SKALFIST, Peter; MIKELSTEN, Daniel; TEIGENS, Vasil. Inteligência Artificial: A Quarta Revolução Industrial. Cambridge Stanford Books, 2019

THOMPSON, Kristin. Breaking the Glass Armor: Neoformalist film analysis. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1988.

Published

2025-11-03

How to Cite

Verri, C. de S., & Oliveira, R. C. (2025). Stylistic Resources for the Characterization of Film Characters: An Analysis of David’s Condition in A.I.: Artificial Intelligence. Cadernos De Comunicação, 29, e89384. https://doi.org/10.5902/2316882X89384