Autopromocionalidade em televisão: movimentos e configurações

Authors

  • Maria Lília Dias de Castro Federal University of Santa Maria image/svg+xml

Keywords:

promotional production and function, self-promotionality, publicization and projection

Abstract

Starting with television functions – information, entertainment and education –, this article seeks to discover another function, which practically permeates the other functions and is possibly the most characteristic: (self) promotion. A staple of commercial television, this function is governed by market laws and is therefore a determining factor in a broadcaster’s revenue, through the guarantee of economic stability and sustainability it offers. Composed of a conceptual part and an analytical part, the article outlines a course of direction that goes from the simple and abstract plane (study of self-promotionality ), moves on to the instance of updating this function, until arriving at the complex and concrete plane of realization (RGT Quality vignette).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Lília Dias de Castro, Federal University of Santa Maria

Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Pós-doutora em Televisão e Publicidade (Universidade de Paris 3). Coordenadora do grupo de pesquisa Comunicação televisual, certificado pelo CNPq.

References

ADAM, J-M; BONHOMME, Marc. L’argumentation publicitaire: rhétorique de l’éloge et de la persuasion. Paris: Nathan, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. 2.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

BARTHES, Roland. A mensagem publicitária. In: __________. A aventura semiológica. Lisboa:Edições 70, 1987.

CASTRO, Maria Lília Dias de. Movimento promocional: falar de si para poder falar dos outros. Anais do Encontro Nacional da Compós, Belo Horizonte, 2009 (eletrônico).

CASTRO, Maria Lília Dias de. Globalizações: entre a produção cultural e a autorreferencialidade. In: Anais do XXXI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Natal, 2008 (eletrônico).

CHARAUDEAU, Patrick. Le discours d’information médiatique : la construction du miroirsocial. Paris: Nathan, 1997.

DELGADO, Juan Benavides. Lenguaje publicitário. Madrid: Sintesis, 1997.

DUARTE, Elizabeth Bastos. Televisão: ensaios metodológicos. Porto Alegre: Sulina, 2004.

DUARTE, Elizabeth Bastos; CASTRO, Maria L ília Dias de. (Orgs.) Núcleo de especiais da RBS TV: ficção e documentário regional. Porto Alegre: Sulina, 2009.

ECO, Umberto. Tevê: a transparência perdida. In: ______. Viagem na irrealidade cotidiana. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984. p.182-204.

FABBRI, Paolo. Elgiro semiótico. Barcelona: Gedisa, 1999.

FLOCH, Jean-Marie. Sémiotique , marketing et communication. 4.ed. Paris: PUF, 2003.

JOST, François. Comprendre la télévision. Paris: Armand Colin, 2005.

JOST, François. Seis lições sobre televisão. Porto Alegre: Sulina, 2004.

KOTLER, Philip. Marketing de A a Z. 4.ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.

LUHMANN, Niklas. La realidad de los médios de masa. México: Universidad Iberoamericana, 2000.

MARTÍN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações:comunicação, cultura e hegemonia.Rio de Janeiro: UFRJ: 1997.

MINOT, Françoise. Quand l’image se fait publicitaire. Paris: L’Harmattan, 2001.

VERóN, Eliseo. Fragmentos de um tecido. São Leopoldo: Unisinos, 2004.

Published

2025-08-27

How to Cite

Castro, M. L. D. de. (2025). Autopromocionalidade em televisão: movimentos e configurações. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 8(15). Retrieved from https://periodicos.ufsm.br/animus/article/view/92437

Issue

Section

Dossiê Publicidade, Promoção e Consumo