Qual é a cara da cultura brasileira apresentada pelo Jornal Nacional? gênero televisivo como estratégia de enunciação

Authors

  • Simone Maria Rocha Universidade Federal de Minas Gerais image/svg+xml
  • Carolina Abreu Albuquerque Universidade Federal de Minas Gerais image/svg+xml
  • Renata Carneiro de Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497790481

Keywords:

Content analysis, Gender television analysis, Brazilian culture, Television

Abstract

The aim of this paper is to understand how brazilian culture is presented on TV and their implications. From a methodological approach which matches content analysis with gender television analysis we'll investigate the show news Jornal Nacional, exhibited by Rede Globo of Television. Specifically we'll approach the special documentary called Identidade Brasil and, inside it, we'll pay attention on subjects positioning to catch how the different subjects are "hailed" to give opinions and conceptions about the issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Maria Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais

PhD in Communication and Culture from UFRJ with a Post-Doctorate in Communication from UFMG. Professor of the Postgraduate Program in Social Communication at UFMG and Coordinator of the Communication, Media and Culture Research Group.

Carolina Abreu Albuquerque, Universidade Federal de Minas Gerais

Undergraduate in Social Communication at UFMG; monitor of the Teaching Initiation Program in the Communication and Culture discipline and scientific initiation volunteer in the Communication, Media and Culture Research Group.

Renata Carneiro de Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais

Undergraduate in Social Communication at UFMG.

References

ANDERSON, B. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London, New York: Verso, 1991

BAUER, M. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. M.B. e G. Gaskell (eds). Petrópolis: Vozes, 2002. p. 189-217.

DUARTE, E. Televisão: entre gêneros, formatos e tons. Trabalho apresentado no XXX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Santos, ago/set de 2007.

DUARTE, E. Reflexões sobre os gêneros e formatos televisivos. Televisão: entre o mercado e a academia. M. L. D. Castro e E. B. Duarte (Org). Porto Alegre: Sulina, 2006. p.19-30.

FRANÇA, V. R. V. Jornalismo e vida social: a historia amena de um jornal mineiro. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

GOMES, I. M. M.; et al. . Modo de Endereçamento no Telejornalismo do Horário Nobre Brasileiro: o Jornal Nacional, da Rede Globo de Televisão. In: Congresso Intercom, 2005, Rio de Janeiro. Anais do Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. RJ: UERJ, 2005. v. 1. p. 54-72.

GOMES, L.; GOMES, I. M. M.. O contexto comunicativo nos telejornais da Rede Globo: uma análise do Bom Dia Brasil, Jornal Hoje, Jornal Nacional e Jornal da Globo. In: Elizabeth Bastos Duarte; Maria Lília Dias de Castro. (Org.). Comunicação Audiovisual. Gêneros e Formatos. Porto Alegre: Sulina, 2007, v., p. 75-95.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

JOST, F. Seis lições sobre televisão. Porto Alegre: Sulina, 2004. 174p.

KELLNER, D. A Cultura da Mídia. São Paulo: EDUSC, 2001.

KIENTZ, A. A análise de conteúdo aplicada aos media. Comunicação de massa - análise de conteúdo. Rio de Janeiro: Eldorado, 1973. p. 51-73.

PORTO, M. P. Televisão e Política no Brasil: A Rede Globo e as Interpretações da Audiência. Rio de Janeiro: E-papers, 2007.

ROSE, D. Análise de imagens em movimento. BAUER, M. W. e GASKELL, G. (Eds) Op. Cit. p.343-364.

SILVA, M. C. de M. À sombra de Heródoto: a linhagem narrativa das matérias edificantes do Jornal Nacional. Dissertação de mestrado; UFMG, 2002.

SMITH, A. D. A Identidade Nacional. Lisboa: Gradiva, 1997.

VERÓN, E. El living y sus dobles: arquitecturas de la pantalla chica. In El cuerpo de las imágenes. Buenos Aires: Editorial Norma, 2003.

WILLIAMS, R. Cultura e Sociedade. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1958.

WILLIAMS, R. Cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

YÚDICE, G. A conveniência da cultura: usos da cultura na era global. Belo Horizonte: UFMG, 2004.

Published

2024-12-24

How to Cite

Rocha, S. M., Albuquerque, C. A., & Oliveira, R. C. de. (2024). Qual é a cara da cultura brasileira apresentada pelo Jornal Nacional? gênero televisivo como estratégia de enunciação. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 7(14). https://doi.org/10.5902/2175497790481

Issue

Section

Dossiê Comunicação e Identidades