O conceito de polifonia na linguagem e sua proximidade com a crítica de arte e à encenação teatral épica

Authors

  • Maria Cecília Garcia

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497790335

Keywords:

Discourse, Poliphonie, Language

Abstract

This article deals with about polifonia notion as its construction by russian lingüist Mikhail Bakhtin. Its application on the critical art studies contribute to desconstruction an autoritarian discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Cecília Garcia

PhD in Social Communication from ECA-USP, professor of Journalism at the Faculty of Communication and Arts at Mackenzie Presbyterian University and author of Reflections on theater criticism in the press. São Paulo: Mackenzie, 2004.

References

BARROS, Diana Luz Pessoa; FIORIN, José Luiz (orgs.) Dialogismo, Polifonia e Intertextualidade. São Paulo: Edusp. 1994.

BARTHES, Roland. Critica e Verdade. São Paulo: Perspectiva, 1970.

BENVENISTE, E. Problemas de Lingüística General. Madri: Siglo XXI, 1997.

BRAIT, Beth (org.). Baktin: Dialogismo e Construção do Sentido. Campinas: Unicamp, 1997.

______________Ironia em Perspectiva Polifónica. São Paulo: Unicamp, 1996.

CLARK, K. e HOLQUIST, M. Mikhail Bakhtin. EUA: Harvard University Press, 1984.

COSTA, Iná Camargo. A Hora do Teatro Épico no Brasil. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

DORT, B. O Teatro e sua Realidade. São Paulo: Perspectiva, 1977.

DUCROT, O. O Dizer e o Dito. São Paulo/Campinas: Pontes, 1987.

_______________Provar e Dizer (Leis Lógicas e Leis Argumentativas). São Paulo: Global, 1981.

FARACI, C.A.; TEZZA, C.; CASTRO, G. Diálogos com Bakhtin. Curitiba: UFPR, 1996.

FRYE, Northrop. O Caminho Critico. São Paulo: Perspectiva, 1973.

LOTMAN, Iuri M. La Semiosfera. Semiótica de la Cultura y del Texto. Vols. I e II. Madrid: Cátedra, 1996.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas Tendências em Análise do Discurso. Campinas: Pontes, 1993.

ORLANDI, Eni P. A Linguagem e seu Funcionamento. São Paulo: Brasiliense, 1983.

_________________O Discurso Fundador. Campinas: Pontes, 1993.

_________________As Formas do Silêncio. Campinas: Unicamp, 1993.

ROSENFELD, Anatol. Teatro Épico. São Paulo: Desa, 1965.

_________________Prismas do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1993.

ROUBINE, Jean-Jacques. A Linguagem da Encenação Teatral (1880-1980), Rio de Janeiro: Zahar, 1982

________________Introdução às Grandes Teorias do Teatro. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Introduction à l'analyse du Théâtre. Paris: Dunod, 1996.

STAN, Robert. Bakhtin: Da Teoria Literária à Cultura de Massa. São Paulo: Ática, 1992.

UBERSFELD, Anne. Semiótica Teatral. Madri: Cátedra, 1993.

Published

2024-12-18

How to Cite

Garcia, M. C. (2024). O conceito de polifonia na linguagem e sua proximidade com a crítica de arte e à encenação teatral épica. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 3(1). https://doi.org/10.5902/2175497790335

Issue

Section

Free Articles