DEBATING CONSUMER CULTURE

FUNDAMENTAL PERSPECTIVES ON AN EXPANDING CONCEPT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497787653

Keywords:

Communication, Consumption, Consumer culture, Consumer practices

Abstract

The interaction between structural and symbolic dimensions in consumer culture represents an area of intense debate among scholars in Communication studies, reflecting a diversity of theoretical perspectives. In this article, we intend to revisit the understanding of this concept presented by authors such as Zygmunt Bauman, Gilles Lipovetsky, André Gorz, Pierre Bourdieu, and Jean Baudrillard, mapping the theoretical differences in their perspectives. Despite the diverse array of theories under consideration, the discourse underscores the significance of investigating the nexus between communication and consumption, in articulations concerning the meanings and relationships that our consumption practices construct and reveal about the world we live in.

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Author Biographies

Eliza Bachega Casadei, ESPM

Professora titular do Programa de Pós-graduação em Comunicação e Práticas do Consumo da ESPM. Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo. Email: elizacasadei@yahoo.com.br.

Liliane Ito, UNESP

Pós-doutoranda em Comunicação e Práticas de Consumo (ESPM). Professora do PPGCom e do curso de Jornalismo da Universidade Estadual Paulista (Unesp). Email: liliane.ito@unesp.br

Gabriela Pereira, ESPM

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da ESPM-SP. Integrante do Grupo de Pesquisa em História, Comunicação e Consumo. Bolsista CAPES. E-mail: gaapereeira@gmail.com.

Mauro Berimbau, ESPM

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da ESPM.. Na indústria, atua na Sioux Group - GoGamers com estudos de comportamento do consumidor de jogos digitais (Pesquisa Game Brasil). Email: mauroberimbau@gmail.com

Tamíris Abib, ESPM

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da ESPM-SP. Bolsista CAPES Prosup. E-mail: tamiris.abib@gmail.com

Thais Ortega, ESPM

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da ESPM-SP. Bolsista CNPq Integral. E-mail: tha.ortegapichinin@gmail.com

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Published

2025-12-18

How to Cite

Casadei, E. B., Ito, L. ., Pereira, G. ., Berimbau, M. ., Abib, T. ., & Ortega, T. . (2025). DEBATING CONSUMER CULTURE: FUNDAMENTAL PERSPECTIVES ON AN EXPANDING CONCEPT. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 24(52), e024012. https://doi.org/10.5902/2175497787653