Da hegemonia televisiva à erosão de valores da cultura local: um estudo sobre o contexto moçambicano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497787018

Keywords:

Televisão, Educação, Hegemonia, Valores Culturais

Abstract

This article examines the program schedules of Mozambican television to comprehend the educational value of its content, acknowledging the influential role television plays in people's lives. The research delves into the realm of educational mediation to comprehend the historical-political landscape, particularly before and after the National Independence. The discourse is grounded in Gramscian thinking, positing that television is a crucial institution within civil society with the responsibility of fostering consensus among fundamental social groups. The Epistemological Dialectic Method and the Content Analysis Method were employed for analysis. The findings reveal that the national television grid predominantly features programs that do not contribute to preserving a cultural memory rooted in ancestry, much less to upholding local cultural values.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sérgio Jeremias Langa, Escola Superior de Jornalismo em Maputo – Moçambique

Doutor em Políticas de Educação pela Universidade Eduardo Mondlane; Mestre em Jornalismo e Estudos Editoriais pela Universidade Pedagógica de Maputo – Moçambique; Bacharel e Licenciado em Gestão Ambiental e Desenvolvimento Comunitário; Graduado em Design Publicitário; Professor e Director de Curso (PM) na Escola Superior de Jornalismo em Maputo – Moçambique

References

Andrelo, L. & Almeida, L. B. A mídia e a representação do corpo: leitura crítica dos meios de comunicação. V.12. p-46-66. São Paulo- Brasil, 2015.

Bourdieu, P. Os usos sociais da ciência: Por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

Cádima, F. Televisão: das origens ao multimédia e à interactividade. In O Fenómeno Televisivo. Lisboa: Círculo de Leitores, 1995.

Chomsky, N. Mídia: Propaganda política e manipulação. WMF Martins Fontes, 1ª edição, 2015.

Coben, D. Radical heroes: Gramsci, Freire, and the politics of adult education. New York, NY: Garland, 1998.

Devereux, E. Understanding the media. 3rd edition. London: Sage publications, 2014.

Diop, C. A. Civilization or Barbarism: An Authentic Anthropology. Lawrence Hill Books, USA, Chicago, 1991.

Gramsci, A. Selections from the prison notebooks of Antonio Gramsci. (Q. Hoare & G. Nowell-Smith, Eds. & Trans.). New York, NY: International Publishers, 1971.

Gramsci, A. Selection from cultural writings (D. Frogacs & G. Nowell-Smith, Eds.; W. Boelhower, Trans.). Cambridge, MA: Harvard University Press, 1985.

Gramsci, A. Prison Notebooks. Vol. I, ed. and trans. Joseph Buttigieg, Columbia University Press: New York, 1992.

Gramsci, A. “Apontamentos e notas dispersas para um grupo de ensaios sobre a história dos intelectuais”. In: Gramsci. Cadernos do Cárcere. Vol. 2. Rio de Janeiro, 2006a.

Habermas, J. The public sphere. In P. Marris & S. Thornham (Eds.), Media Studies: A reader (pp. 55–60). Edinburgh, Scotland: Edinburgh University Press, 1996.

Hall, S. (Ed.). Representation. London, UK: Open University and SAGE Publications, 1997.

Hall, S. Da Diáspora. Identidades e Mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG. 2ª edição, 2008.

Han, B. C. Psicopolítica – O neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Editora Ayiné.Belo Horizonte / Veneza, 7ª edição, 2020.

Herman, E. & McChesney, R. The global media: The new missionaries of corporate capitalism: London: Continuum, 2006.

INE Censo 2017. IV Recenseamento Geral da População e Habitação: Resultados definitivos. Moçambique, 2019.

Joanguete, C. Imprensa Moçambicana: do papel ao digital, Teorias, história e digitalização. Moçambique: Maputo, CEC, 2016.

Lopes, Paula. Educação, Sociologia da Educação e Teorias Sociológicas Clássicas: Marx, Durkheim e Weber. Disponível em http://www.bocc.ubi.pt/pag/lopes-paula-educacao-sociologia-da-educacao-e-teorias-sociologicas.pdf acesso a 1 Maio 2020 às 16h35

Marx, K. & Engels, F. A Ideologia Alemã. Trad. Frank Müller. Sumaré/SP: Martin Claret, 2006.

Machado, A. Arte do Vídeo. 2. Ed. São Paulo: Brasiliense, 2000

Mazula, B. Educação, Cultura e Ideologia em Moçambique: 1975 - 1985. Edições Afrontamento e Fundo Bibliográfico da Língua Portuguesa, 1995.

Marandino, M; Selles, S. E; Ferreira, M. S. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez, 2009.

McCombs, M. “Influencia de las noticias sobre nuestras imágenes del mundo”. In: BRYANT, Jennings e ZILLMANN, Dolf. Los efectos de los medios de comunicación. Investigaciones y teorias. Barcelona: Paidós, 1996.

McCombs, M. Setting the Agenda: The mass media and public opinion. 2nd ed. Cambridge: Polity Press, 2013.

McPhail, T.L. Global communication: Theories, stakeholders and trends. 2nd Edition. Victoria: Blackwell publishing, 2006.

McGuigan, J. The cultural public sphere. European Journal of Cultural Studies, 8(4), 427–443. 2005.

Mondlane, E. Lutar por Moçambique. Trad. Maria da Graça Forjaz., 1ª ed., Lisboa, Livraria Sá da Costa Editora, 1975.

Muatiacale, L. Estratégias Discursivas dos Telejornais de Moçambicana: Análise Crítica do Jornal Nacional e Jornal da Noite. Dissertação de Mestrado. São Paulo, 2007.

Muswede, T. & Lubinga, E. Global media hegemony and the transformation bliss in post-colonial Africa: real independence or mere change of masters?. January. University of Johannesburg – dispovivel em https://core.ac.uk/display/161544309?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1 acesso aos 22.10.2021 à 01h27, 2018.

Ngoenha, S. Estatuto e Axiologia da Educação em Moçambique: o paradigmático questionamento da Missão Suíça. Livraria Universitária, UEM, 2000.

Chomsky, N. Mídia: Propaganda política e manipulação. WMF Martins Fontes, 1ª edição, 82 páginas, 2015.

Taimo, J. História e Política do Ensino Superior em Moçambique. Tese de doutorado em Educação, Faculdade de Ciências Humanas da Universidade Metodista de Piracicaba, São Paulo, 2010.

Tylor, E. B. Antropologia Cultural. XXVII XI ed. New York: Encyclopædia Britannica. p. 498 - Consultado em 11 de fevereiro de 2011, 1832.

Traquina, N. “O paradigma do agenda-setting: Redescoberta do poder do jornalismo”. In: Revista Comunicação e Linguagens. Lisboa: Cosmos, número 21 e 22, 1995.

Weber, M. Ensaios de Sociologia. LTC - Livros Técnicos e Científicos Editora S.A. 5ª edição, Rio de Janeiro, 1982.

Wolf, M. Teorias da comunicação. Lisboa: Presença, 1986.

Raupp, F. A. A influência da televisão na educação – Revista de Ciências Humanas, 2010.

Rummert, S. Os meios de comunicação de massa como aparelhos de hegemonia. Fundação Getulio Vargas. BMHS. IEAE. Rio de Janeiro, 1986.

Sen, A. Desenvolvimento como liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

Schönardie, P. O Processo Educativo na Perspectiva Histórico-Cultural. Contexto & Educação. Editora Unijuí Ano 29, nº 93 Maio/Ago. P. 4-21, 2014.

Stevens, P. The no-nonsense guide to global media. London: New Internationalist Publications, 2003.

Sparks, C. Globalisation, Development and the Mass Media. London: Sage Publications, 2009.

Traquina, N. “O paradigma do agenda-setting: Redescoberta do poder do jornalismo”. In: Revista Comunicação e Linguagens. Lisboa: Cosmos, número 21 e 22, 1995.

Hohlfeldt, A. “Os estudos sobre a hipótese do agendamento”. In: Revista Famecos. Porto Alegre: Edipucrs, nr 7, 1997.

Pauls, R. Concepts of value: a multi-disciplinary clarification. Centre for Resource Management. Lincoln University. Canterbury. New Zealand, 1990.

Published

2024-03-08

How to Cite

Langa, S. J. (2024). Da hegemonia televisiva à erosão de valores da cultura local: um estudo sobre o contexto moçambicano. Animus. Revista Interamericana De Comunicação Midiática, 22(50). https://doi.org/10.5902/2175497787018

Issue

Section

Dossiê Comemorativo da edição n.50: Educomunicação e interculturalidade nas relações Brasil – Moçambique