THE IMPACT OF DIGITAL ON FASHION JOURNALISM
DOI:
https://doi.org/10.5902/2175497774395Keywords:
Tétrade de Mcluhan. Jornalismo de moda. Digital.Abstract
This article aims to understand the impact of digital on fashion journalism, that is, how the new routines adopted with the insertion of cyberculture technologies change the work and product of fashion journalism. The object of analysis was based on interviews with journalists from renowned vehicles in the field (Vogue magazine, from the FFW and Business of Fashion websites and from the fashion editors of the Folha de S. Paulo and O Estado de S. Paulo newspapers), published in 2019 on the FFW platform, specialized in fashion coverage in Brazil. Methodologically, the research makes use of McLuhan's Tetrad (Mcluhan; Mcluhan, 1998), a strategy that has already been established in studies that seek to investigate how technologies interfere in the social system. Conclusively, the study shows how social networks interfere in the routine of journalism specializing in fashion, even changing the focus and function of texts already established.
Downloads
References
ALVES, L. M. Moda e midiatização: as revistas de moda nas redes digitais. XV Enecult, Salvador, Bahia, Brasil, 2019.
BARRICHELO, E. M. M. & AGNES, C. T. W. A tétrade Mcluhaniana como método para investigar as reconfigurações do jornalismo no ecossistema midiático. Revista Famecos. Porto Alegre, v. 6, p. 1-21, 2018.
BUENO, T.; DUARTE, Y. Textos Jornalísticos nas revistas de moda: um estudo das publicações usuais na Vogue e Harper´s Bazaar. Revista Cambiassu. São Luís, v. 16, n. 27, p. 65-84, 2021. DOI: https://doi.org/10.18764/2176-5111v16n27.2021.3
BUITONI, D. S. Imprensa Feminina. São Paulo: Editora Ática, 1990.
CANAVILHAS, J.; RODRIGUES, C. Jornalismo móvel: linguagem, gêneros e modelos de negócio. Livros Labcom, 2017.
CANAVILHAS, J.; DALL’AGNESE, C.; BARICHELLO, E. A tétrade de McLuhan na pesquisa em comunicação: revisão sistemática de aplicações no Brasil e em Portugal. Matrizes. São Paulo, v.14, n. 1, p. 221-239, jan./abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v14i1p221-239
CIDREIRA, R. P. Jornalismo de Moda: crítica, feminilidade e arte. Recôncavos: Revista do Centro de Artes, Humanidades e Letras. v.1, n.1, p. 46-53, 2017.
ELEMAN, D. O discurso híbrido do jornalismo de moda: estratégias do jornalismo, da publicidade e da estética. 2017. 311 f. Tese. (Doutorado em Comunicação e Informação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/157675. Acesso em: 28 fev. 2023.
FLORES, A. M. M. Jornalismo de moda made in Brazil: características da prática. Revista fronteiras estudos midiáticos. v. 20, n. 1, p. 41-51, 2018. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/fem.2018.201.04/60746243. Acesso em: 28 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.4013/fem.2018.201.04
FLORES, A. M. Jornalismo de Moda: características da prática no cenário brasileiro. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, XXXIX, 2016, São Paulo. Anais eletrônicos [...] São Paulo: 2016, p. 1-13. Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2016/resumos/R11-0679-1.pdf . Acesso em: 28 fev. 2023.
HINERASKY, D. A. Jornalismo de moda no Brasil: da especialização à moda dos blogs. In: Colóquio de Moda, 2010. Anais eletrônicos [...] 2010, p. 1-16. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/32622943/Jornalismo-de-moda-no-Brasil-da-especializacao-a-moda-dos-blogs. Acesso em: 28 fev. 2023.
HINERASKY, D. A. Jornalismo de moda no Brasil: questionamentos da cena brasileira. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, XXIX, 2006, Brasília. Anais eletrônicos [...] Brasília: 2006, p. 1-16. Disponível em: http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/95557153558942219470531530952779903516.pdf. Acesso em: 28 fev. 2023.
JOFFLY, R. Jornalismo e produção de moda. Nova Fronteira, 1991.
JÚDICE, N. ABC da Crítica. Publicações Dom Quixote, 2010.
LIPOVETSKY, G; SERROY, J. A cultura-mundo: resposta a uma sociedade desorientada. Sâo Paulo: Cia. das Letras, 2011.
MATTOS, Sérgio. A revolução digital e os desafios da comunicação. Cruz das Almas: EDUFRB, 2013. 208 p.
MEYROWITZ, J. Medium Theory. In: CROWLEY, D; MITCHELL, D. Communication Theory Today. Polity Press, 1994, p. 102-135.
MEYROWITZ, J. Multiple Media Literacies. In: Journal of Communication 43. New York: Summer, 1998, p. 96-108. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1998.tb02740.x
MEYROWITZ, J. Medium Theory: An alternative to the Dominant Paradigm of Media Effects. Sage: California (EUA), 2009.
MCLUHAN, M.; MCLUHAN, E. Laws of media: the new science. University of Toronto, 1988.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1967.
MCLUHAN, E.; ZINGRONE, F. Essential Mcluhan. House of Anansi Press Lt., 1995.
MOERAN, B. Lançando a moda: o discurso das revistas. Comunicação e Sociedade. 2013, v. 24, p. 95 – 119. DOI: https://doi.org/10.17231/comsoc.24(2013).1778
NATANSOHN, G. (org.). Jornalismo de revista em redes digitais. Salvador: EDUFBA, 2013.
PALOMINO, Erika; PACCE, Lilian; WHITEMAN, Vivian; PETTA, Antonia; GRIMBERG, Jorge; YAHN, Camila. Qual o impacto do digital sobre o jornalismo e a crítica de moda?. FFW. jun., 2019. Disponível em: https://ffw.uol.com.br/noticias/moda/qual-o-impacto-do-digital-no-jornalismo-e-critica-de-moda/. Acesso em: 28 fev. 2023.
PAVLIK, J. Journalism and new media. Columbia University Press, 2001. DOI: https://doi.org/10.7312/pavl11482
PEREIRA, V. A. Como antecipar os efeitos de uma tecnologia? Um modelo exploratório inspirado na Nova Ciência de McLuhan e aplicado ao Facebook. Intexto. Porto Alegre, n. 34, p. 535-552, dez. 2015. Doi:10.19132/1807-8583201534.535-552. DOI: https://doi.org/10.19132/1807-8583201534.535-552
PEREIRA, F H.; ADGHIRNI, Z. L. O jornalismo em tempo de mudanças estruturais. Intexto. Porto Alegre, v.1, n.24, p. 38-57, jul. 2011. Disponível em https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/19208. Acesso em: 28 fev. 2023.
PIZA, D. Questão de gosto: ensaios e resenhas. Rio de Janeiro: Editora Record, 2000.
PIZA, D. Jornalismo Cultural. São Paulo: Editora Contexto, 2003.
POSTMAN, N. Tecnopólio, a rendição da cultura à tecnologia. São Paulo: Nobel, 1994.
QUINN, T. Digital magazines: news and a history timeline. Magforum. 2018. Disponível em: http://www.magforum.com/digital_history.htm#new. Acesso em: 28 fev. 2023.
SOUSA, J. Teoria do Meio: contribuições, limites e desafios. Brasília: UNB, 2009.
SVENDSEN, L. Moda: uma filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of texts approved by the referees of Animus - Inter-American Journal of Media Communication automatically concede, and without any charge, the right to the first publication of the submitted material.