Imagens hápticas: o arquivo como agenciador de subjetividades em No Intenso Agora
DOI:
https://doi.org/10.5902/2175497770266Keywords:
imagem de arquivo. sensibilidade háptica. geografia emotivaAbstract
This paper aims to investigate the haptic and semantic potential of audiovisual archives in the documentary “No Intenso Agora” (2018), by João Moreira Salles, highlighting specific aspects of the relationship between image, archive, space, subjectivity and affectivity. Therefore, we will review some concepts such as self-writing, haptic sensibility and emotive geography, cinema and essayism, in an interdisciplinary dialogue with different authors.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. O ensaio como forma. In: ADORNO, Theodor. Notas de Literatura I. São Paulo: Editora 34, 2003. 15-46.
BARON, Jaimie. The archive effect: found footage and the audiovisual experience of his-tory”. New York & London: Routledge, 2018. (e-book).
BRUNO, Giuliana. Atlas of emotion: journeys in art, architecture, and film. London: Verso, 2007.
ELSAESSER, Thomas; HAGNER, Malte. Teoria do Cinema: uma introdução através dos Sentidos. Campinas: Papirus, 2018.
DUARTE, Eduardo; SEVERIAN, Pedro. A Insustentável Leveza do Deixar de Ser. In: ARA-ÚJO, Denise; BARROS, Ana Taís M. P.; CONTRERA, Malena; ROCHA, Rosy de Melo (org). IMAG(EM)INÁRIO: Imagens e imaginário na Comunicação. Porto Alegre: Ima-ginalis, 2018. 207-226.
FARGE, Arlette. O Sabor do Arquivo. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.
FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos - vol. V. Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
GENETTE, Gerard. Figuras III. São Paulo: Estação Liberdade, 2017.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.
LINDEPERG, Sylvie. O destino singular das imagens de arquivo: contribuição para um de-bate, se necessário, uma “querela”. Devires. Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 12-27, jan/jun, 2015.
LINS, Consuelo. O ensaio no documentário e questão da narração em off. Encontro Anu-al da Compós, 22., 2013, Salvador. Anais.
MACHADO, Arlindo. O Filme-Ensaio. Concinnitas. Rio de Janeiro, v. 2, n. 5, p. 63-75, de-zembro, 2003. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/42804 Acesso em 4 abril 2022.
PINTO, Ivonete. No Intenso Agora e a memória que falta. Orson, n. 12, p. 169-177, 2017. Disponível em https://orson.ufpel.edu.br/content/index.html Acesso em 30 março 2022
PROCHASSON, Christophe. Atenção: verdade! Arquivos privados e renovação das práticas historiográficas. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 105-120, n. 22, p. 9-34, jan/jul, 1998.
PRYSTHON, Angela. Figuras na Paisagem: Cinema Narrativo e Topofilia. A Cuarta Pare-de. n. 23, p. 1-8, 2014. Disponível em http://www.acuartaparede.com/wp-content/uploads/2014/09/Artigo-Figuras-na-Paisagem-portugu%C3%A9s.pdf Acesso em 24 março 2022
TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. O ensaio no cinema: formação de um quarto domínio das imagens na cultura audiovisual contemporânea. São Paulo: Hucitec Editora, 2015.
No Intenso Agora. Direção: João Moreira Salles. Produção: Walter Salles, Lila Stantic, Hugo Sigman, Matías Mosteirín e Maurício Ramos Andrade. Vídeo Filmes, 2018. DVD (117 min), son, color.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of texts approved by the referees of Animus - Inter-American Journal of Media Communication automatically concede, and without any charge, the right to the first publication of the submitted material.