Television facity

Authors

  • Marcelo Salcedo Gomes Universidade do Vale dos Sinos, São Leopoldo, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497723504

Keywords:

Facity, Televisuality, Technoculture

Abstract

This paper aims at considering the nature of Deleuzian becoming-face in media processes, specifically in television panoramas. From the creation of the notion of facity, it is discussed as a virtual communication quality that is updated in technoimages of faces or of something that takes the place of a face in order to be recognized as authentic. By seeking the facity in television, we proceed to the dissection of TV news images of the journalistic programs Estúdio i and SBT Brasil, through the methodology of frames proposed by Kilpp, attempting to discern technical and aesthetic elements that work in favor of the facefying "abstract machine" postulated by Deleuze and Guattari. The dissection points out that the identity meanings set out by the production of certain television images are turned into faces as evocative patterns of an asymmetrically shared technocultural imaginary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Salcedo Gomes, Universidade do Vale dos Sinos, São Leopoldo, RS

Doutorando em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, com estudos na linha de pesquisa Mídias e Processos Audiovisuais. Mestre em Ciências da Comunicação pela mesma universidade, com estudos na linha de pesquisa Midiatização e Processos Sociais. Bacharel em Jornalismo e Fotografia Instrumental pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Tem experiência nas áreas de fotojornalismo, fotodocumentarismo, teorias da comunicação, semiótica, midiatização, fotografia publicitária e ensino de fotografia. Ganhador do Prêmio Adelmo Genro Filho de melhor TCC 2011 concedido pela Sociedade Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor). Em sua pesquisa de mestrado, investigou a natureza comunicacional do contato viabilizado pela visualização da fisionomia e presença humana nos retratos da revista National Geographic, no contexto de uma sociedade em processo de midiatização. No doutorado, pesquisa o rosto como qualidade comunicacional da tecnocultura.

Published

2019-06-02

How to Cite

Gomes, M. S. (2019). Television facity. Animus. Revista Interamericana De Comunicação Midiática, 18(36). https://doi.org/10.5902/2175497723504

Issue

Section

Free Articles