The identity building in photographic fashion campaigns/advertisings of national brands

Authors

  • Josemar Martins Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Elizabeth Bastos Duarte Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497725172

Keywords:

Photographic advertising text. Fashion. Media magazine

Abstract

This article proposes to examine, since the perspective of a discursive semiotics, advertising communication targeted to fashion, examining in particular photographic fashion advertising texts in their broader context, that is, inside the vehicle, and related to the fashion campaign to which they belong to , in order to check out how they build the identity and image of the brand and / or products advertised, and what are the strategies which are used to summon your target audience to the consumer and interaction with the brand. The proposed analysis will be conducted through one advertisement belonging to one jeanswear brand that are part of photographic advertising campaigns (autumn-winter), published in 2012, by magazine Vogue Brazil, which, de per si, updates the need to examine carefully, beyond the advertising, the characteristics of the photographic text and the socialcommunicative functions.

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Author Biographies

Josemar Martins, Universidade de Santa Cruz do Sul

Resumo da biografia: Mestre em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação (POSCOM) da Universidade Federal de Santa Maria (2012) na linha de pesquisa Mídias e Identidades Contemporâneas, sob a orientação da Profa. Dra. Elizabeth Bastos Duarte, como bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Bacharel em Comunicação Social, habilitação em Jornalismo pela Universidade de Cruz Alta /RS (2005). Foi integrante do grupo de pesquisa COMTV, focado na análise da comunicação televisual e nos processos de produção de significação e sentidos dos textos televisuais -, sob coordenação das profas. Dra. Elizabeth Bastos Duarte e Dra. Maria Lilia Dias de Castro. Atuou em áreas do jornalismo impresso, jornalismo digital e assessoria de imprensa. Áreas de interesse: análise do discurso, semiótica discursiva, publicidade e fotografia. Atualmente é professor do curso de Comunicação Social/Produção em Mídia Audiovisual e Subcoordenador do curso Superior de Tecnologia em Fotografia da Universidade de Santa Cruz do Sul/UNISC.

Elizabeth Bastos Duarte, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1968), mestre em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1982) e doutora em Lingüística e Semiótica pela Universidade de São Paulo (1989). Pós-doutora em Televisão pela École des Hautes Études en Sciences Sociales (França) e pela Université de Paris III Sorbonne Nouvelle (França). Pesquisadora IC do CNPq, Professora adjunta IV (aposentada) UFRGS. Professora titular II da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1995-2007). Professora permanente do PPGCom da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2007-atual). Experiência na área de Comunicação, com ênfase nos estudos midiáticos, em especial, Televisão, atuando na intersecção entre semiótica e teorias da comunicação.

Published

2016-12-17

How to Cite

Martins, J., & Duarte, E. B. (2016). The identity building in photographic fashion campaigns/advertisings of national brands. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 15(30). https://doi.org/10.5902/2175497725172

Issue

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