Novas possibilidades para o ensino da língua materna

Autores

  • Denise Jorgens Universidade de Cruz Alta

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849228305

Palavras-chave:

Close Developing Zone, Learning, Interaction

Resumo

Vygotsky proposes the teacher to be an instrument to the knowledge searching, interacting with the student, making the most of the knowledge he brings to the classroom, and giving opportunity to the student developing through his thinking and his capacity, that he learns searching the answers, building his information through the elements given in class, getting to think the content with his reality. In this sense, it was verified the importance to develop on the student his communication abilities, mainly on the Portuguese Language classes, proportioning a cooperative ambient, through the information exchange, in order to participate on the educational process.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Denise Jorgens, Universidade de Cruz Alta

Possui graduação em LETRAS - PORTUGUÊS/INGLÊS pela Universidade de Cruz Alta (2006) e especialização em Linguística e Ensino da Língua. -Professora de Língua Inglesa nas séries finais do Ensino Fundamental na Rede Pública.

Referências

ANTUNES, Celso. Vygotsky, quem diria?!: em minha sala de aula. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

GERALDI, João Wanderley (Org). O texto na sala de aula. 3.ed. São Paulo: Ática, 2003. KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Argumentação e linguagem. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça; TRAVAGLIA, Luiz Carlos. A coerência textual. 16.ed. São Paulo: Contexto, 2004.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio – histórico. São Paulo: Scipione, 1997.

SALVADOR, César Coll et al. Psicologia do Ensino. Porto Alegre: Artes Mé- dicas Sul, 2000.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. 2.ed. São Paulo: Cortez, 1997.

UNIVERSIDADE DE CRUZ ALTA. Manual de normalização: Estrutura e normalização de trabalhos científicos. 3. ed. Cruz Alta, RS: UNICRUZ, 2006.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Organizadores Michael Cole. Traduzido por José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

WIDDOWSON, H. G. O ensino de línguas para comunicação. Campinas: Pontes, 1991.

Downloads

Publicado

2017-07-26

Como Citar

Jorgens, D. (2017). Novas possibilidades para o ensino da língua materna. Linguagens & Cidadania, 9(1). https://doi.org/10.5902/1516849228305