A singular instant of passion and death: social criticism in the short story Gravata, by Caio Fernando Abreu

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X73838

Keywords:

Critical Theory, Culture, Society, Caio Fernando Abreu

Abstract

With support from the Critical Theory of Society, it is intended, from the analysis of the short story Gravata, by the writer Caio Fernando Abreu, to reflect on the society in which the character - contemporary of the author - was inserted. This work also aims to discuss the relativization of values and social positions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Luis Pereira Ourique, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

Doutorado em Letras pela UFSM e estágios de pós-doutorado na UFMG e UFRGS.

Simone Xavier Moreira, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, RS

Mestranda em Letras - FURG.

References

ABREU, Caio Fernando. Caio 3D: O essencial da década de 1970. Rio de Janeiro: Agir, 2005.

ABREU, Caio Fernando. Gravata. In: _____. O ovo apunhalado. 4.ed. Rio de Janeiro: Agir, 2008. p. 42-47.

ADORNO, Theodor W. Posição do narrador no romance contemporâneo. In: BENJAMIN, Walter et al. Textos escolhidos. Traduções de José Lino Grünnewald et al. 2.ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983, p.269-273. (Os pensadores)

ADORNO, Theodor W. Teoria Estética. Lisboa: Edições 70, 1993.

AMARAL, Maria Adelaide. A paixão segundo Caio F. In: ABREU, Caio Fernando. Caio 3D: O essencial da década de 1970. Rio de Janeiro: Agir, 2005.

BENJAMIN, Walter. Rua de Mão Única. Trad. Rubens R. Torres Filho; José Carlos M. Barbosa. 5.ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2000, p. 219-220. (Obras escolhidas)

BOSI, Ecléa. O Tempo vivo da memória. Ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

RBS TV RS. Escritores gaúchos. Caio Fernando Abreu. ClicBRS: 2007. 3:19‟. Disponível em <http://mediacenter.clicrbs.com.br/templates/player.aspx>. Acesso em: 10 fev. 2010.

FRANCO, Carlos. Um último sopro de vida. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 06 jul. 1996. Caderno Ideias, p.1-2.

GASPARI, Elio. A ditadura envergonhada. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. (As ilusões armadas)

GINZBURG, Jaime. Linguagem e trauma na escrita do testemunho. Disponível em: <http://www.msmidia.com/conexao/3/cap6.pdf>. Acesso em: 13 mar. 2009.

HOHLFELDT, Antonio. “Pedras de Calcutá”, texto que não aceita qualquer escapismo do mundo. Correio do povo, Porto Alegre, 11 nov. 1977. Caderno de Sábado, p. 14. In: PIVA, Mairim Linck. Uma figura às avessas: Triângulo das Águas, de Caio Fernando Abreu. Rio Grande: Editora FURG, 2001.

LIMA E SILVA, Márcia Ivana de. Caio F: consciência de si, consciência do outro. In: UMBACH, Rosani Ketzer (Org.) Memórias da Repressão. Santa Maria: UFSM, PPGL Editores, 2008, p. 209-215.

MORICONI, Italo (org). Caio Fernando Abreu: cartas. Rio de Janeiro : Aeroplano, 2002.

OHE, Ana Paula Trofino. As representações da identidade em “Ascensão e queda de Robhéa, manequim & robô”, de Caio Fernando Abreu. Revista de Letras Norteamentos, Mato Grosso, 3.ed. 2009/01. Disponível em: <http://projetos.unematnet.br/revista_norteamentos/arquivos/003/artigos/05.pdf>. Acesso em: 15 out. 2009.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. As leituras da memória: a cidade imaginária de um cronista do sul brasileiro (Antônio Álvares Coruja e a Porto Alegre do início do século XIX). Anos 90 - Revista do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. V. 8, N. 14, 2000. Disponível em: <http://www.seer.ufrgs.br/index.php/anos90/article/view/6794/4092>. Acesso em: 22 mar. 2010.

PICCHIO, Luciana Stegagno. História da Literatura Brasileira. Rio de Janeiro: Nova Aguilar,1997.

PORTO, Luana; PORTO, Ana Paula. Caio Fernando Abreu e uma trajetória de crítica social. In: Revista Letras, n. 62, Editora UFPR: Curitiba, jan./abr. 2004, p. 61-77.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Reflexões sobre a memória, a história e o esquecimento. In: _____. História, memória e literatura. O testemunho na era das catástrofes. Campinas: Unicamp, 2003. p. 59-88.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Testemunho e a política da memória: o tempo depois das catástrofes. Proj. História, São Paulo, (30), p. 71-98, jun. 2005. Disponível em:

<http://www.pucsp.br/projetohistoria/downloads/volume30/04-Artg- (Marcio).pdf>. Acesso em: 15 out. 2009.

TORRI, Fátima. Caio Fernando Abreu: A AIDS é a minha cara. In: PIVA, Mairim Linck. Uma figura às avessas: Triângulo das Águas, de Caio Fernando Abreu. Rio Grande: Editora FURG, 2001.

Published

2010-07-01

How to Cite

Ourique, J. L. P., & Moreira, S. X. (2010). A singular instant of passion and death: social criticism in the short story Gravata, by Caio Fernando Abreu. Literatura E Autoritarismo, (16), e7. https://doi.org/10.5902/1679849X73838

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>