Vestiges, photography and memory in Um copo de cólera, by Raduan Nassar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X70234

Keywords:

Raduan Nassar, Aura, Memory, Photography, A cup of rage

Abstract

From the analysis of the chapter "The explosion" of the novel Um copo de cólera (1978), by Raduan Nassar, it is proposed a reflection about the moment when the narrator-character, the farmer, appears to be defeated after a violent verbal and physical with his companion, the journalist. The character, in his prostration, recalls an old family photograph, focusing on the image of the matriarch and the lessons given by her. The hypothesis is that the trail that photographic memory elicits an auratic experience of an edgeless past. Benjaminian concepts of aura and trace were rescued for critical development of this work; The Theses VI and VII of On the Concept of History (1940), as presented by Löwy (2005) in "Fire Warning"; and the contributions given by Janz (2012), Gagnebin (2014) and Barthes (1984).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sofia Maria Pires de Melo, Federal University of Minas Gerais

Mestranda em Literatura Brasileira pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Sabrina Sedlmayer, Federal University of Minas Gerais

Pesquisadora do CNPq; credenciada no Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários (Pós-Lit); Pós-Doutorado na UFRJ, com estágio na Universidade de Lisboa e na Università di Bologna; Pós-Doutorado na Unicamp; Doutorado em Literatura Comparada pela UFMG

References

BARTHES, Roland. A câmara clara: notas sobre a fotografia. Tradução: Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BENJAMIN, Walter.A obra de arte na reprodutibilidade técnica. São Paulo. LPM, 1994.

BENJAMIN, Walter. Kafka. Introdução Ernesto Sampaio. Lisboa: Hiena Editora,

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução: Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras escolhidas, v. I).

BENJAMIN, Walter. Sobre alguns temas em Baudelaire. In: BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. Tradução: José Martins Barbosa e Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense, 1989. (Obras escolhidas, v. III).

BENJAMIN, Walter. Passagens. Organizado por Willi Bolle. Tradução: Cleonice Paes Barreto Mourão e Irene Aron. Belo Horizonte: Editora UFMG.; São Paulo: Editora Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006.

BERTHO, Sophie. Dominando a imagem: funções da pintura na narrativa. Tradução: Márcia Arbex e Izabela B. do Lago. Caligrama: Revista de Estudos Românicos, Belo Horizonte, v. 20, n. 1, p. 109-124, 2015. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/caligrama/article/view/9834/8733.

DÄLLENBACH, Lucien. 1977. Le Récit Spéculaire: essai sur la mise en abyme Paris: Le Seuil, 1977.

DELMASCHIO, Andréia Penha. Entre o palco e o porão: uma leitura de Um copo de cólera de Raduan Nassar. São Paulo: Annablume, 2004.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A sobrevivência dos Vaga-Lumes. Tradução: Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, aura e rememoração: ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014.

JANZ, Rolf-Peter. Ausente e presente – sobre o paradoxo da aura e do vestígio. In: PINTO, Sabrina Sedlmayer; GINZBURG, Jaime (org.). Walter Benjamin: rastro, aura e história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012, p. 11-25.

MONTÉMONT, Véronique. Dites voir (sur l'ekphrasis). In: MONTIER, Jean-Pierre; LOUVEL, Liliane ; MÉAUX, Danièle ; ORTEL, Philippe (dir.). Littérature et photographie. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2008. p. 456-472.

NASSAR, Raduan. Obra completa: Raduan Nassar. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. Tradução: Gabriel Valladão Silva. São Paulo: L&PM, 2013.

LÖWY, Michel. Walter Benjamin: aviso de Incêndio: uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. Tradução: Wanda Nogueira Caldeira Brant, Jeanne Marie Gagnebin e Marcos Lutz Müller. São Paulo: Boitempo, 2005.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Da cólera ao silêncio. In: Instituto Moreira Salles. Cadernos de Literatura Brasileira: Raduan Nassar. Instituto Moreira Salles, 1996. p. 61-77.

RAJEWSKY, Irina. Intermidialidade, intertextualidade e "remediação". In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira (org.) Intermidialidade e Estudos Interartes: desafios da Arte Contemporânea. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p.15-46.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. Tradução: Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

Published

2023-09-15

How to Cite

Melo, S. M. P. de, & Sedlmayer, S. (2023). Vestiges, photography and memory in Um copo de cólera, by Raduan Nassar. Literatura E Autoritarismo, (41). https://doi.org/10.5902/1679849X70234