The coast of whispers and Netto loses his soul: a reflection on the return to the historic past on literature
DOI:
https://doi.org/10.5902/1679849X26589Keywords:
A Costa dos Murmúrios, Netto Perde sua Alma, Historical novel, Historiographic metafictionAbstract
This article intends to analyze the approach of the Tabajara Ruas and Lidia Jorge literary productions and how they bring the historical past to the literary narratives. In the reflexive opposition between those two works, we will notice that this return does not always happen in order to critically review the historical process and this can basically reproduce the myths of the current discourse. Aiming for a satisfactory analysis of the problematic established from Netto Perde Sua Alma and A Costa dos Murmúrios, will be performed a theoretical return reviewing the changes that have settled on the interrelationship between historical and literary discourse. Thus, we will start from the ideas proposed by Gyorgy Lukács and the traditional historical novel; Linda Hutcheon and the historiographic metafiction, as well as the understand of historical materialism, by the voice of the theorist Walter Benjamin.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Epos e romance. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. Trad. Aurora Fornoni Bernardini et al. São Paulo: Hucitec: Unesp, 1993. pp. 397-428
BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet, 2. ed., Brasiliense, 1986.
CARVALHO, Susana Maria Correa Poças de. Dois olhares sobre uma guerra: A Costa dos Murmúrios. 122 f. 2008. Dissertação: Mestrado em Estudos Portugueses Interdisciplinares. Universidade Aberta, Lisboa, 2008.
COELHO, Isa Lopes. Uma tentativa de afastar as sombras: A Costa dos Murmúrios, de Lídia Jorge. Revista Abril – Revista do Núcleo de Estudos de Literatura Portuguesa e Africana da UFF, Rio de Janeiro, RJ, Vol.2, nº 3, 2009.
HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo. Rio de Janeiro: Imago Ed., 1991.
JORGE, Lídia. A Costa dos Murmúrios. Rio de Janeiro, 2004.
LAVORATI, Carla; TEIXEIRA, Níncia Cecília Ribas Borges. Dialógos entre ficção e história: do romance histórico clássico ao novo romance histórico. Revista Odisseia, Guarapuava/PR, UFRN, n.6, 2010.
LUKÁCS, Gyorgy. A forma clássica do romance histórico. O romance histórico. Trad. Alernice Almeida da Silva. São Paulo: Boitempo Editorial, 2011. pp. 33-113
MENTON, Seymour. La nueva novela histórica de la América Latina. México: Fondo del Cultura Económica, 1993.
PEREIRA, Mateus da Rosa. Intertextualidade, Metaficção Historiográfica e Paródia Pós-Moderna em diálogo com a tradição dos romances históricos em Netto Perde Sua Alma. Revista Graphos, Paraiba/PB, UFPB/PPGL, vol. 14, n° 1, 2012.
RUAS, Tabajara. Netto Perde sua Alma. Rio de Janeiro: Record, 2010.
WAGNER, Claudia Raquel. O mito do gaúcho e sua desconstrução em O Continente: uma análise do capitão Rodrigo Cambará. Revista dEsEnrEdoS. Teresina, PI. Ano IV, n. 13, 2012.
WHITE, Hayden. O texto histórico como artefato literário. Trópicos do Discurso: ensaios sobre a crítica da cultura. São Paulo: EDUSP, 1995.
Downloads
Published
Versions
- 2022-03-16 (2)
- 2017-04-10 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E EXCLUSIVIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original e não foi submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou na íntegra. Declaro, ainda, que após publicado pela Literatura e Autoritarismo, ele jamais será submetido a outro periódico. Também tenho ciência que a submissão dos originais à Literatura e Autoritarismo implica transferência dos direitos autorais da publicação digital. A não observância desse compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorais (nº 9610, de 19/02/98).