Panorama of rights violation: an analysis of cases in the state of Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.5902/2317175891199Keywords:
Human rights, vulnerable groups, public policies, violationsAbstract
Violence, as a social phenomenon, is not limited to physical aggression but manifests broadly, affecting various spheres of human rights. This study analyses the human rights violations recorded in the state of Minas Gerais during the first half of 2024, using data from the National Ombudsman for Human Rights and Citizenship. The research, of a quantitative nature, explores the profiles of the victims, those responsible for the violations, and the contexts in which these abuses occur. The results indicate that the elderly and children are the most vulnerable groups, and that the majority of reports are made by third parties, highlighting the barriers faced by victims in reporting directly. The analysis reinforces the need for effective public policies to reduce structural inequalities and ensure greater protection for groups in vulnerable situations. It is concluded that the fight for human rights remains essential for the construction of a more just society, requiring joint efforts between the state and civil society.
Downloads
References
BORGES, Alci Marcus Ribeiro. Breve introdução ao Direito Internacional dos Direitos Humanos. Revista Jus Navigandi, Teresina, v 11, 2013. Disponível em: https://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/alciborges/alci_breve_intro_direito_intern_dh.pdf. Acesso em: 15 jan. 2025.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal.1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 15 jan. 2025.
BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos#:~:text=Dados%20abertos%20s%C3%A3o%20informa%C3%A7%C3%B5es%20p%C3%BAblicas,novas%20solu%C3%A7%C3%B5es%20para%20a%20sociedade. Acesso em: 02 dez. 2024.
CAMBI, E.; PORTO, L. A.; FACHIN, G. M. Constituição e direitos humanos: tutela dos grupos vulneráveis. São Paulo: Aldemedina, 2022.
Ferreira AL, Moura ATMS, Morgado R, Gryner S, Branco VMC. Crianças e adolescentes em situação de violência. In: Njaine K, Assis SG, Constantino P, editors. Impactos da violência na saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2009. p. 127-48. Disponível em: https://books.scielo.org/id/p9jv6/pdf/njaine-9786557080948-12.pdf. Acesso em: 02 dez. 2024.
FISCHMANN, R. Constituição brasileira, direitos humanos e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 156- 167, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/QPz7bgW7FmF3K4tbVRHVNMt/. Acesso em: 15 jan. 2025.
FUZIWARA, Aurea Satomi. Lutas sociais e direitos humanos da criança e do adolescente: uma necessária articulação. Serviço Social & Sociedade, p. 527-543, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sssoc/a/FHTTLQHmWwnx9Kmh6MTwFLk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2024.
GOES, Emanuelle Freitas. Raça, gênero, etnia e direitos humanos / Emanuelle Freitas Goes, Diogo Sousa. - Salvador: UFBA, Faculdade de Direito; Superintendência de Educação a Distância, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/33615/1/eBook-Raca%2c%20Genero%2c%20Etnia%20e%20Direitos%20Humanos.pdf. Acesso em: 15 jan. 2025.
HUNT, Lynn. O romance e as origens dos Direitos Humanos: interseções entre história, psicologia e literatura. Varia Historia, v. 21, p. 267-288, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/vh/a/mJtrz448VwqqCsZ9vv6zQQR/. Acesso em: 10 dez. 2024.
INSTITUTO AURORA. Violações de direitos humanos: o que são?. Disponível em: https://institutoaurora.org/violacoes-de-direitos-humanos-o-que-sao/. Acesso em: 13 nov. 2024.
JESUS, Isabela Thais Machado de et al. Fragilidade de idosos em vulnerabilidade social. Acta Paulista de Enfermagem, v. 30, p. 614-620, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/SSwxqdQ5WShQRCkHV3Q4nSg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2024.
Michel, M. H. Metodologia e Pesquisa Científica: um guia prático para acompanhamento da disciplina de elaboração de trabalhos monográficos. São Paulo: Atlas, 2005.
DE SOUZA MINAYO, Maria Cecília; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Editora Vozes Limitada, 2011.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos, 1948.
PIOVESAN, Flávia. Direitos humanos: desafios da ordem internacional contemporânea. Direitos humanos, v. 1, p. 1, 2006. Disponível em: https://www.academia.edu/download/44254385/1030802_PIVESAN__Flavia._Direitos_humanos_-_desafios_da_ordem_internacional_contemporanea.pdf. Acesso em: 15 jan. 2025.
POLITIZE. Direitos humanos no Brasil. Disponível em: ≤://www.politize.com.br/direitos-humanos-no-brasil/≥. Acesso em: 13 nov. 2024.
ROCHA, Daniele Eduardo; VIEIRA, Gabriela Holanda; DA SILVA NUNES, Juliana. APONTAMENTOS SOBRE VELHICES, INTERSECCIONALIDADES E EDUCAÇÃO POPULAR.
TOSI, Giuseppe et al. Direitos humanos: história, teoria e prática. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, v. 66, 2005. Disponível em: https://www.academia.edu/download/60682692/2019918_153210_Direitos_Humanso_-_Teoria_e_Pratica20190923-1009-y54x7x.pdf. Acesso em: 10 dez. 2024.
UNICEF. O que são direitos humanos. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/o-que-sao-direitos-humanos. Acesso em: 13 nov. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Sociais e Humanas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais. A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público. Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores.

