INTERACTION OF COMMUNICATIVE PRODUCTIONS BETWEEN UNIVERSITY STUDENTS AND EARLY CHILDHOOD CHILDREN

Authors

  • Gabriela Sousa de Melo Mietto Universidade de Brasília, Brasília, DF https://orcid.org/0000-0002-9868-4353
  • Priscilla Nascimento Dias Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás
  • Diana Patricia de Castro Daza Universidad del Valle, Cali, Colômbia

DOI:

https://doi.org/10.5902/2317175864256

Keywords:

Child development, Higher education, Early childhood education

Abstract

We will discuss an experience of interaction of symbolic products between university students and children in early childhood education, promoting a reflection on interactive dialogue through media, and on this type of practice in education. We proposed an exchange of correspondence, which articulated two semiotic records: a writing and a drawing. There were two groups of participants: 25 undergraduate students and 23 four-year-old children. As result were made two letters for each university student and two letters per child. The first letter was to present to the interlocutor and the second one to share your view on the educational space. At the same time, while the children discussed about this experience and the meanings, they made for them, the university students elaborated a memorial about the experience. The objective was reached for the university students to recognize as children as interlocutors and creators of meanings and senses, expressed in different semiotic records. By recognizing children as subjects to be listened to, university students can take their professional experience to respect their narratives, positions, and childhood rights. At the same time, these children, respected in their listening, tend to qualitatively develop their agenciality positions in front of their peers and adults.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALEJOS, J. García. Identidad y alteridad en Bajtín. Acta poética, 27(1), 45-61. 2006. Recuperado en 07 de febrero de 2019, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822006000100004&lng=es&tlng=es.

ALESSANDRONI, N., RODRÍGUEZ, C. The development of categorisation and conceptual thinking in early childhood: methods and limitations. Psicologia Reflexão e Crítica. 33, 17, 2020. https://doi.org/10.1186/s41155-020-00154-9

ARIES, Philippe. História Social da Criança e da Família. 2 ed. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

BAJTÍN, M. Estética de la creación verbal.10ª. ed.. México, D.F.: Siglo Veintiuno Editores. 1999.

BAJTÍN, M. La novela polifónica de Dostoievski y su presentación en la crítica. In: Problemas de la poética de Dostoievski.2ª. Ed.. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica. 2005.

BELINCHÓN, M.; IGOA, J.M.; RIVIÈRE, A. Lenguaje y símbolos: la dimensión funcional. In: Psicología del lenguaje, investigación y teoría (p. 181 - 235). Madrid: Trotta, 2005.

BRASIL, 2016. Política Nacional de Formação dos Profissionais da Educação Básica. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Decreto/D8752.htm.

BRUNER, J. S. The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 18. 1991. doi:10.1086/448619

BRUNER, J. La fábrica de historias: Derecho, literatura, vida. 2a ed..Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2013.

CAIXETA, E. C.; BORGES, F. T. Da Entrevista Narrativa à Entrevista Narrativa Mediada: definições, caracterizações e usos nas pesquisas em desenvolvimento humano. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science, 6(4), 67-88, 2017. doi:10.21664/2238-8869.2017v6i4..

CAMPOS-RAMOS, P.; BARBATO, S. Participação de crianças em pesquisas: Uma proposta considerando os avanços teórico-metodológicos. Estudos de Psicologia, 19(3), 157-238, 2014. doi: 10.1590/S1413-294X2014000300004

CAVATON, M. F. F. Desenho infantil: Uma forma de expressão da criança. In: S. BARBATO; M. F. F. CAVATON.Desenvolvimento humano e educação: Contribuições para a educação infantil e o primeiro ano do ensino fundamental. Aracaju, SE: Unit. 2016.

CORSARO, W. A. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DE CASTRO, D.; BARBATO, S. Writing processes mediated by computers in interaction between peers. NeaScience, 3 (10), 55 - 59, 2016.

DE CASTRO, D.; BARBATO, S. & BURITICÁ, M. La escritura conjunta entre niños mediada por el computador. In: F. BORGES; S. BARBATO; SOBRINHO, A. Experiências innovadoras e identidade. Formação de professores, transmídia e criatividade (p. 155 - 179). Recife: Ed. UFPE, 2017.

DIAS, P. N. O desenvolvimento cultural do bebê: o uso do livro como objeto mediador, 2019.

DURÁN, T. Leer antes de leer. Madrid: Anaya, 2002.

FERREIRA, J. M.; MOURA, G. G.; MIETO, G. S. M. Children’s Sociability in Institutional Contexts: Theoretical Reflections on Cognitive Development Within Peer Interactions. Human Arenas, 1-21, 2020.

GALVÃO, I. Henri Wallon: Uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

GOIS, D. N. D. S.; BARBATO, S. B. Dynamics of Production of Teaching Identity in Education for Youth and Adults. A Multimethod Study. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(3), 480, 2018.

LARROSA, J. Narrativa, identidad y desidentidad. In: La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. Madrid: Alertes, 1996.

MATTINGLY, C. Healing dramas and clinical plots: The narrative structure of experience. New York, Estados Unidos: Cambridge University Press, 2007[1998].

MATUSOV, E.; SMITH, M.; CANDELA, M. A.; LILU, K. Culture has no internal territory: Culture as dialogue. In: J. VALSINER & A. ROSA (Org.), Cambridge Handbook of sociocultural Psychology (460 - 483). Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

MIETO, G. S. de M.; BARBATO, S. B.; ROSA, A. Professores em transição: a produção de significados sobre atuação inicial na inclusão. Psicologia: Teoria e Pesquisa (Brasília. Online), v. 32, p. 1-10, 2016.

MOLLO-BOUVIER, S. Transformação dos modos de socialização das crianças: uma abordagem sociológica. Educação & Sociedade, 26(91), 391-403, 2005.

MÜLLER, F.; NASCIMENTO, M. L. B. P. Estudos da infância: outra abordagem para a pesquisa em educação. Linhas Críticas, 20(41), 11-22, 2014. Disponível em: http://www.producao.usp.br/handle/BDPI/48393

PALACIOS, P.; RODRÍGUEZ, C. The Development of Symbolic Uses of Objects in Infants in a Triadic Context: A Pragmatic and Semiotic Perspective. Infant and Child Development, 24(1), 23-43, 2014. doi:10.1002/icd.1873

PERCIVAL, T. A carta de Hugo. Brasil: Salamandra, 2013.

PLANO NACIONAL PELA PRIMEIRA INFÂNCIA. Rede Nacional Primeira Infância. Brasília, 2010. Disponível em: http://www.primeirainfancia.org.br/wp-content/uploads/PPNI-resumido.pdf

PRESTES, Z. A brincadeira de faz de conta e a infância. Revista Trama Interdisciplinar, 7(2), 2016.

RAMÍREZ, C.; CASTRO, D. De. La lectura en la primera infancia. Revista Grafías Disciplinar, 20, 7- 21, 2013.

REYES, Y. La lectura en la primera infancia. Bogotá: CERLALC, 2005.

RODRÍGUEZ, C.; MORO, C. El mágico número tres. México: Paidós, 1999.

VASCO, I. Leer sin saber leer. Revista de literatura infantil, 3, 2000. Disponível em: http://www.cuatrogatos.org/articuloleersinsa berleer.html

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes. 1998. (Texto original publicado em 1926-1927).

VIGOTSKI, L. S. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Tradução de Zoia Prestes. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, n. 11, p. 23-36, jun. 2008. Disponível em: <http://www.ltds.ufrj.br/gis/anteriores/rvgis11.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2016.

VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2010. (Texto original publicado em 1986-1934).

Published

2022-08-17

How to Cite

Mietto, G. S. de M., Dias, P. N., & Daza, D. P. de C. (2022). INTERACTION OF COMMUNICATIVE PRODUCTIONS BETWEEN UNIVERSITY STUDENTS AND EARLY CHILDHOOD CHILDREN. Revista Sociais E Humanas, 34(3). https://doi.org/10.5902/2317175864256

Issue

Section

Artigos Livres