Gender equity mythology: considerations from a historical-social approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2317175840994

Keywords:

Equity, Gender violence, Patriarchy, Gender relations, Status quo

Abstract

This article aims to list and discuss indispensable categories for understanding the mythology of gender equity, historically constructed in a diffuse way in common sense with apparatus in religious fundamentalism. Thus, from bibliographical research in books, articles, monographs, dissertations, and theses, it presents the genesis of inequality, based on the division of social roles with a focus on sex. Therefore, this academic structure is embodied by renowned authors such as Osterne (2011), Beauvoir (1970), Meneghel and Portella (2017), Grassi (2015), Almeida and Saffioti (1995), Balbinotti (2018), Muraro (1997), Silva and Silva (2017), Kergoat (2009), Louro (1997), Leite (2019), among others. This investigation brings to light the processes of violence against women in Brazilian society, finding progressive struggles for gender equity in a reality still rooted in the rags of inequality, multiplicity of violence and definition of roles from birth (woman wears pink, takes care of the house and the children, and man provide for the household, works outside, and engages in activities typical of his gender), which provide gender stereotypes.

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Author Biographies

Jaime Teixeira de Sousa Filho, Escola de Ensino Médio Joaquim Magalhães, Itapipoca, CE, Brasil

Possui graduação em História pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2016). É professor da rede pública de ensino do município de Itapipoca-CE, lecionando atualmente na Escola de Educação Básica José Lins de Albuquerque. Possui experiência em escolas da rede pública do estado do Ceará, onde lecionou História e Geografia.

Ailton Batista de Albuquerque Junior, Federal University of Uberlândia

Mestrando em Avaliação de Políticas Públicas (UFC). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (2012), graduação no Programa Especial de Formação Pedagógica em Letras- Português/Espanhol(2019). Especialista em Gestão e Coordenação Escolar (2015), Tecnologias e Educação a Distância (2016), Educação Especial e Inclusiva (2017), Gestão Pública (2018), Gênero e Diversidade na Escola (2018), Psicopedagogia Clínica e Hospitalar (2019) Graduando em Serviço Social pela UNISA. Docente na educação superior e na educação básica.

Ana Cláudia Uchoa Araújo, Instituto Federal do Ceará

Tem Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (2003), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2010), vinculado à Linha de Pesquisa Avaliação Educacional, e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2015), vinculado à Linha de Pesquisa História e Educação Comparada. Atualmente atua como Pedagoga no Instituto Federal do Ceará, lotada na Pró-Reitoria de Ensino, no Departamento de Ensino Básico e Técnico, já tendo coordenado Projetos no âmbito da Educação a Distância. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação de Jovens e Adultos, Proeja, Educação Profissional, Educação a Distância, Formação de Professores e História da Educação em perspectiva comparada.

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Published

2024-10-18

How to Cite

Sousa Filho, J. T. de, Albuquerque Junior, A. B. de, & Araújo, A. C. U. (2024). Gender equity mythology: considerations from a historical-social approach. Revista Sociais E Humanas, 37, e40994. https://doi.org/10.5902/2317175840994

Issue

Section

Artigos Livres