The legitimation of digital influencers in the ecosystem of social media: share capital involved in the youtube channel of Marcos Piangers

Authors

  • Bruno José Fiorini Universidade Federal de Santa Maria, campus Frederico Westphalen. Frederico Westphalen, RS. http://orcid.org/0000-0002-8379-8462
  • Luciana Menezes Carvalho Universidade Federal de Santa Maria, campus Frederico Westphalen. Frederico Westphalen, RS.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2317175833456

Keywords:

Digital influencers, Youtubers, Legitimation, Media Ecosystem

Abstract

This work focuses on so-called digital influencers, who produce content and relate to their audiences through various social media platforms (YouTube, Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat). The objective is to analyze how the legitimation of these influencers occurs in this ecosystem of digital social media, in which the different media are interconnected. More specifically, it is observed how the communicator Marcos Piangers legitimizes itself in this ecosystem, through the analysis of his channel in Youtube. The results show that the construction of this legitimation is done through two points: 1) self-referencing itself, with strategies in the field of language; and 2) through share capital, with the values of popularity, visibility and reputation built during his professional career in the mass media, and that are leveraged on the internet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno José Fiorini, Universidade Federal de Santa Maria, campus Frederico Westphalen. Frederico Westphalen, RS.

Graduando do curso de Comunicação Social - Jornalismo

Luciana Menezes Carvalho, Universidade Federal de Santa Maria, campus Frederico Westphalen. Frederico Westphalen, RS.

Professora Doutora dos cursos de Comunicação Social - UFSM/ FW.

References

BARICHELLO, E.M.M.R. Visibilidade midiática, legitimação e responsabilidade social: dez estudos sobre as práticas de comunicação na universidade. Santa Maria: FACOS/UFSM, 2004.

BRAGA, A. McLuhan entre conceitos e aforismos. ALCEU, v. 12 - n.24 - p. 48 a 55 - jan./jun. 2012. Disponível em: <https://goo.gl/veQQMb>. Acesso: 27 de set. 2017.

CARVALHO, L. M. Legitimação institucional do jornalismo informativo nas mídias sociais digitais: estratégias emergentes no conteúdo de zero hora no twitter / Luciana Menezes Carvalho – 2010. Disponível em: < https://goo.gl/qmucNK>. Acesso: 23 de set. 2017.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo: Comentários sobre a sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DRAMALI, B. L. Internet: plataforma de mídia ou ambiente de sociabilidades?. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação da Faculdade Cásper Líbero, vol. 2 n. 1 jun./nov. 2010.

FAUSTO NETO, A. Mutações nos discursos jornalísticos: da construção da realidade ‟à „realidade da construção”. Edição em jornalismo: ensino, teoria e prática. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2006.

FAUSTO NETO, A. Notas sobre as estratégias de celebração e consagração do jornalismo. Estudos em Jornalismo e Mídia, v. 5, n. 1, p. 109-121, 2008.

FERREIRA, W. R. V. In: MARCONDES FILHO, C. Dicionário da Comunicação. São Paulo: Paulus, 2009.

HERSOVITZ, H. G. Análise de contéudo em jornalismo. In. LAGO, Cláudia. Metodologia de pesquisa em jornalismo. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

JENKINS, H. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

KARHAWI, I. Influenciadores Digitais: O Eu Como Mercadoria. 2016. SAAD, E.; SILVEIRA, S. C. Tendências em comunicação digital. São Paulo: ECA/USP, 2016. Disponível em: https://goo.gl/GAqUnS. Acesso: 25 de set. 2017.

KARHAWI, I.; SAAD-CORRÊA, E. TV Capricho: experimentações no jornalismo online. In: IV Congresso Internacional De Ciberjornalismo, 4, 2014, Porto. Livro de atas. Porto: Obciber, 2015. p. 648 - 664. Disponível em: https://goo.gl/k4qcvc. Acesso em: 23 jun. 2017.

KEEN, A. O culto do amador: como blogs, MySpace, YouTube e a pirataria digital estão destruindo nossa economia, cultura e valore. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2009.

KERR, M. A. As TICs, os processos comunicacionais e o novo realizador audiovisual da internet. 2016. In.: MIÈGE, B.; Et al. Operações de midiatização: das más caras da convergência às críticas ao tecnodeterminismo. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2016.

LEMOS, A; LÉVY, P. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010.

MALINI, F. Internet é uma máquina que potencializa minorias. In. IHU On-line. Revista do Instituto Humanista Unisinos. Nº 502 | Ano XVII | 10/4/2017.

MOREIRA, T; RIOS, R. A Construção da Celebridade Midiática no Contexto dos Digital Infleuencers. XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – São Paulo – SP _ 05 a 09/09/2016. Disponível em: https://goo.gl/4hpQhh. 28 de set. 2017.

PENTEADO, J. D. de O; RENÓ, D. P. Jornalismo e a ecologia dos meios: uma relação simbólica. Sétimo congresso internacional de ciberjornalismo, 2016.

PIANGERS, M. O Homem que brinca de boneca. Canal: Marcos Pianges, publicado em 10 de outubro de 2016. Disponível em <https://goo.gl/RWjp9q >. Acesso: 24 jun. 2017.

PIANGERS, M. Aprender com tecnologia (o pai e o google ajudando a ensinar). Canal: Marcos Piangers, publicado em 09 de fevereiro de 2017. Disponível em: https://goo.gl/w1yGxs. Acesso: 24 jun. 2017.

PIANGERS, M. Trocar Fralda é o Básico. Canal: Marcos Piangers, publicado em 09/ abril de 2017. Disponível em https://goo.gl/6YiAHo. Acessado em 25 jun. 2017.

RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2014. (Coleção Cibercultura) 2ª. edição.

ROCHA, L. M. Folkcomunicação: a Cultura Popular na Cibercultura. 7º congresso nacional de ciberjornalismo. 2016.

SANTOS, S. M. M; SILVA, P. P. P; SANTOS, J. F. Gabriela Pugliese: uma análise sobre o marketing de influência na rede social Instagram. XVIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste – Caruaru – PE – 07 a 09/07/2016. Disponível em: https://goo.gl/dC3cbL. Acesso: 29 de set. 2018.

SCOLARI, C. A. Más allá de McLuhan: Hacia uma ecología de los medios. In. RUBLESCKI, A; BARICHELLO, E. M. R. Ecologia da Mídia. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2013.

SHIRKY, C. A Cultura da Participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

SIBILIA, P. O show do eu: A intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: nova Fronteira, 2008.

TRIGUEIRO, O. M. Folkcomunicação e Ativismo Midiático. João Pessoa: UFPB, 2008.

Published

2019-03-12

How to Cite

Fiorini, B. J., & Carvalho, L. M. (2019). The legitimation of digital influencers in the ecosystem of social media: share capital involved in the youtube channel of Marcos Piangers. Revista Sociais E Humanas, 31(3). https://doi.org/10.5902/2317175833456

Issue

Section

Iniciação Científica e Relatos de Pesquisa