Under other lenses: considerations on the construction of narratives and historical interpretations through documentaries
DOI:
https://doi.org/10.5902/2317175830125Keywords:
Documentaries, History, Narratives.Abstract
The objective of this work is to analyze the construction of narratives and historical interpretations through the production of documentaries, as well as the perspectives of research of these cultural products by the historians. At present, the documentaries have gained a significant space of diffusion of historical events. Because of this, certain views on the facts are passed on and can be assimilated by the public as absolute truths. It is up to the historian to understand the processes of production, the intentionalities and the frameworks embedded in these filmic constructions. In addition, from a didactic and pedagogical point of view, documentaries can also be important teaching resources. For our practical analysis, we chose the documentary Prisioners, dated 2010, produced and exhibited by a television station in Rio Grande do Sul, in a series called War ad Peace, about the developments of World War II in the region.Downloads
References
ABUD, Kátia Maria. A construção de uma Didática da História: algumas idéias sobre a utilização de filmes no ensino. História, São Paulo, 22(1); 2003.
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas, Papirus, 2003.
BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Bauru: EDUSC, 2004.
CAPELATO, Maria Helena, MORETTIN, Eduardo, NAPOLITANO, Marcos, SALIBA, Elias Thomé. História e cinema: dimensões históricas do audiovisual. São Paulo: Alameda, 2007.
CARR, Edward Hallet. O Que é História? São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FERRO, Marc. Cinema e História. 2. ed. São Paulo: Paz e terra, 2010.
GAUTHIER, Guy. O documentário: um outro cinema. Tradução: Eloísa Araújo Ribeiro – Campinas - SP: Papirus, 2011. (Coleção Campo Imagético).
GERTZ, René E. O Fascismo No Sul Do Brasil: germanismo, nazismo, integralismo. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1987.
___________. O perigo alemão. Porto Alegre: Ed. da Universidade/ UFRGS, 1991.
___________. O Estado Novo no Rio Grande do Sul. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2005.
GINZBURG, Carlo. O fio e os Rrastros. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
KERBER, Alessander Mario. Wilhelm Pommer: memória e trajetória de um pastor imigrante no sul do Brasil. São Leopoldo: Oikos. 2008.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto. 2007.
MORETTIN, Eduardo. O cinema como fonte histórica na obra de Marc Ferr. In: CAPELATTO, Maria Helena El al (Orgs.). História e cinema: dimensões históricas do audiovisual. 2. ed. São Paulo: Alameda, 2011.
NAPOLITANO, M. A História depois do papel. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2005, p.235-289.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas, SP: Papirus, 2005 (Campo Imagético).
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Revista Projeto História. São Paulo: Departamento de História de Pontifícia Universidade Católica de São Paulo / PUC-SP, no.10, 1993, pp. 07-28.
PERAZZO, Priscila Ferreira. Prisioneiros de guerra: os cidadãos do Eixo nos campos de concentração brasileiros (1942-1945). São Paulo, 2002. Tese (Doutorado em História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas – FFLCF – Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, SP, 2002.
POLLAK, M. Memória e Identidade Social. In: Estudos Históricos, vol. 5, número 10, 1992, p. 200 -212.
ROSSINI, M. de Souza. O lugar do audiovisual no fazer histórico: uma discussão sobre outras possibilidades do fazer histórico. In: LOPES, A. H. et al História e Linguagens: texto, imagem oralidade e representações. Rio de Janeiro: 7Letras, 2006.
SANTOS, Rodrigo Luis dos. Nomes, laços e interesses: Formação de redes sociais e estratégias políticas de católicos e evangélico-luteranos em Novo Hamburgo/RS (1924-1945). 2016. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, São Leopoldo, RS, 2016.
SCHWARTZ, Vanessa R. O espectador cinematográfico antes do aparato do cinema: o gosto pela realidade na Paris fim do século. In: O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2001.