Financial education: analysis of the finance knowledge of students in a high school

Authors

  • Lucas Visentini Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Santa Maria, RS.
  • Thiago da Silva Weingartner Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Santa Maria, RS.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2317175829633

Keywords:

Education, Finances, Students, Financial Education

Abstract

This study aims to demonstrate and analyze the level of knowledge of adolescent students in high school and identify the main attitudes of students in relation to financial matters. The kind of search used in this study was the descriptive. Taking into account the problem discussed, the study could be classified as quantitative, reaching their goals through questionnaires. With those goals achieved, it was concluded that the students have a considerable interest in matters relating to finance, but has not sufficient knowledge about the subject. They are pretty prone to consumerism and immediacy at the expense of more austere attitudes in relation to their resources and are vulnerable to future risks in relation to products and financial services.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Visentini, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Santa Maria, RS.

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Bacharel em Ciências Contábeis (UFSM). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFSM). Estudante do Curso de Licenciatura em Letras/Português (UFSM). Estudante do Curso de Especialização em Ensino de Filosofia na Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Mobilidades acadêmicas realizadas: 1. Intercâmbio estudantil pela Asociación de Universidades Grupo Montevideo (AUGM) - Programa Escala Estudantil - na Universidad de la República (UdelaR), Montevidéu, Uruguai. 2. Intercâmbio Cultural - Soggiorno Culturale - Comitato Veneto del Rio Grande do Sul (COMVERS), realizado na região do Vêneto, Itália. 3. Período de estudo e elaboração de dissertação de mestrado na Universidade de Valência (UV), Espanha, sob orientação das doutoras em Educação Adriana Moreira da Rocha Veiga e María Dolores Molina Galvañ. Possui experiência nas áreas de Educação Financeira, Educação a Distância (EaD), Anos Iniciais do Ensino Fundamental e Cursos Técnicos. Os seus estudos e sua produção intelectual versam sobre a [auto/trans]formação e desenvolvimento pessoal/profissional docente/discente nas modalidades educativas presencial e a distância (EaD). Pesquisador integrante do GPKOSMOS (Grupo de Pesquisa sobre Educação Digital e Redes de formação). Professor efetivo da rede pública municipal de Santa Maria, RS. Coordenador Pedagógico de Cursos Técnicos Subsequentes (EaD) da Rede e-Tec Brasil no Instituto Federal Farroupilha (IFFar). Escritor, é autor do premiado livro de Literatura Infantil "Neto e a Boca do Monte", publicado pela Academia Santa-Mariense de Letras (2013).

Thiago da Silva Weingartner, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Santa Maria, RS.

Bacharel em Ciência da Computação (UNICRUZ)

Mestre em Educação (UFSM)

References

BODIE, Z.; MERTON, R. C. Finanças. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura (MEC). Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF). Brasília: 2007. 125 p.

Development of On-Line Consumer Education Tools for Adults. On-line Consumer Education. Disponível em: www.dolceta.eu. Acesso em 10 de outubro de 2017.

G1. Aumenta o número de brasileiros inadimplentes, diz SPC. Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: http://g1.globo.com/index.html. Acesso em: 19 de agosto de 2015.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GITMAN, L. J. Princípios de administração financeira. São Paulo: Pearson Addison Wesley, 2006.

NETO, A. A.; LIMA, F. G. Curso de administração financeira. São Paulo: Atlas, 2009.

Organisation for Economic Co-operation and Development. Policy of OECD. Disponível em: www.oecd.org/. Acesso em: 20 de setembro de 2017.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Cortez, 2007.

SINGER, P. Para entender o mundo financeiro. São Paulo: Contexto, 2000.

Published

2018-04-26

How to Cite

Visentini, L., & Weingartner, T. da S. (2018). Financial education: analysis of the finance knowledge of students in a high school. Revista Sociais E Humanas, 31(1). https://doi.org/10.5902/2317175829633

Issue

Section

Artigos Livres