REINTERPRETING PAST, PRESENT, AND FUTURE REGARDING ORGANIZATION’S STRATEGIC AGENTS PERCEPTION FROM PSYCHOLOGY AND NEUROSCIENCE

Autores

  • Roberto Guedes de Nonohay Laboratório de Biossinais Cognitivos - Instituto de Psicologia - Universidade Federal do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0002-4095-9131
  • Eugênio Ávila Pedrozo Programa de Pós-Graduação em Administração - Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/2317175838570

Palavras-chave:

Perception, Strategy, Neuroscience

Resumo

Different perceptions of strategic agents in organizations can cause problems and opportunities. There is, therefore, the need to explore what may be the factors that can influence the formation of the perceptions of the strategic agents. We seek to explore the contemporary knowledge of psychology, based on a social rationality rather than economic. The brain, an important factor in social relation, is the locus of formation of the relation between past, present and future events. The objective of this essay is to propose a perspective for the analysis of the differences of the perceptions of the individuals in the organizations based on the psychology associated with a basic social logic of the functioning of the brain (social brain). The relationships between these time periods form the perceptions of the strategic agents in the moments in which they are and are in constant feedback, according to the results of the current perceptions. The contributions to the theory are in the integration of theories that can aid the study of the perception of the strategic agents. For management practice, this view is expected to contribute to the process of interpersonal relationship between employees and to facilitate the decision-making processes in organizations.

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Biografia do Autor

Roberto Guedes de Nonohay, Laboratório de Biossinais Cognitivos - Instituto de Psicologia - Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2007), Mestrado em Administração de Empresas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2012) e Doutorado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2017). Atualmente realiza Pós-Doutorado em Psicologia no Programa de Pós-Graduação em Psicologia na Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Eugênio Ávila Pedrozo, Programa de Pós-Graduação em Administração - Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Engenharia Agronômica pela Universidade Federal de Santa Maria (1980), graduação em Administração de Empresas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (1986), graduação em Ciência Contábeis pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (1988), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1991) e doutorado no Institut National Polytechnique de Lorraine (1995). Atualmente é professor Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 

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Publicado

12-03-2020

Como Citar

Guedes de Nonohay, R., & Ávila Pedrozo, E. (2020). REINTERPRETING PAST, PRESENT, AND FUTURE REGARDING ORGANIZATION’S STRATEGIC AGENTS PERCEPTION FROM PSYCHOLOGY AND NEUROSCIENCE. Revista Sociais E Humanas, 33(1). https://doi.org/10.5902/2317175838570

Edição

Seção

Artigos Livres