Art installations: observing, creating and transforming
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734865450Keywords:
Instalação direta, Instalação indireta, Educação infantil, Processo criativo.Abstract
This article intends to coin the concepts of direct and indirect installation in early childhood education. In general, the text problematizes school common spaces, in addition to elaborating reflections about the contribution of art installations during child development. Finally, a case study is carried out, in order to point out the presence of direct and indirect facilities in the school environment, as well as to characterize them. Thus, it is hoped that the explanation of these ideas will serve as an invitation to reflect on the creation of these environments and their importance in the children's repertoire.
Downloads
References
BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.
BORGES, Camila Bettim. Respingos, colagens, vozes, sensações. In: CUNHA, Susana Rangel. Arte Contemporânea e Educação Infantil: crianças observando, descobrindo e criando, 1.ed. Porto Alegre: Mediação, 2017, p. 65 -73.
BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, SEB, 2018.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Pintando, bordando, rasgando, desenhando e melecando na educação infantil. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da (Org.). Cor, som e movimento: a expressão plástica, musical e dramática no cotidiano da criança. Porto Alegre: Editora Mediação, 1999, p. 7-36.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Uma arte do nosso tempo para as crianças de hoje. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da; CARVALHO, Rodrigo Saballa de (Orgs.). Arte contemporânea e educação infantil: crianças observando, descobrindo e criando. Porto Alegre: Editora Mediação, 2017, p. 9-26.
DICIONÁRIO, Michaelis. São Paulo: Melhoramentos, 2020. Disponível em: <https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/terreiro/> Acesso em: 20 fev. 2021.
FORTUNA, Volnei. A relação teoria e prática na educação em Freire. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, v. 1, n. 2, p. 64-72, 2015. Disponível em: <https://seer.imed.edu.br/index.php/REBES/article/view/1056>. Acesso em: 4 jan. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: O jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2007.
IAVELBERG, Rosa. Arte, infância, formação docente e cultura na escola. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da; CARVALHO, Rodrigo Saballa de (Orgs.). Arte contemporânea e educação infantil: crianças observando, descobrindo e criando. Porto Alegre: Editora Mediação, 2017, p. 27-36.
MAGDALENO, Alessandra Barbosa. Por encanto, contando contos… Histórias de um projeto de trabalho. In: OSTETTO, Esmeralda Luciana (Org.). Encontros e encantamentos na educação infantil: partilhando experiências de estágios. São Paulo: Papirus, 2000, p. 83-97.
REGO, Teresa Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petropólis: Editora Vozes, 1995.
RICHTER, Sandra. Manchando e narrando: o prazer visual de jogar com cores. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da (Org.). Cor, som e movimento: a expressão plástica, musical e dramática no cotidiano da criança. Porto Alegre: Editora Mediação, 1999, p. 37-55.
RIOS, Sebastião. Cultura popular: práticas e representações. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 29, n. 3, p. 791-820, 2014. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0102-69922014000300007> Acesso em: 03 jan. 2021.
SILVA, Luciana Bosco e. Instalação: espaço e tempo. 2012. 240 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Belas Artes, Belo Horizonte, 2012. Disponível em: <https://docplayer.com.br/7373700-Luciana-bosco-e-silva-instalacao-spaco -e-tempo.html>. Acesso em: 05 jan. 2021.
SILVEIRA, Cayenne Ruschel da; VIEIRA, Stéfani. Criando com pedaços de papel. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da; CARVALHO, Rodrigo Saballa de (Orgs.). Arte contemporânea e educação infantil: crianças observando, descobrindo e criando. Porto Alegre: Editora Mediação, 2017, p. 103-110.
SOGABE, Milton. O espaço das instalações: objeto, imagem e público. In: Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas - Panorama da Pesquisa em Artes Visuais, 17., 2008, Florianópolis. Anais eletrônicos. Florianópolis: ANPAP, 2008. Disponível em: <http://anpap.org.br/anais/2008/artigos/180.pdf>. Acesso em: 04 jan. 2021.
VYGOTSKY, Lev Semionovich. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. São Paulo: Editora Ática, 2009.
Downloads
Published
Versions
- 2022-01-31 (2)
- 2021-12-27 (1)