Educating images: Visual culture and addressing modes in Junior magazine (2007-2015)

Authors

  • Filipe Gabriel Ribeiro França Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734847435

Keywords:

Visual Culture, Addressing Modes, Education.

Abstract

This article problematizes the body images that were published in the Junior magazine (2007-2015) during the period of its circulation in Brazil. Initially, body images are approached in the magazine, articulating with the field of visual culture. Then, the question of images of the middle class body addressed to readers is problematized, dialoguing, above all, with the theory of addressing modes studied by Elisabeth Ellsworth (2001). To this end, the magazine was explored as a document in which the 66 published editions were analyzed, with the focus of investigation on images that said of the ways of being a man, young and homosexual. From such research it was possible to problematize the potential of images in Junior magazine and their educational character, leading us to think about the uses we make of images, how they affect and subject us, how they enter our lives and how we relate to them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Filipe Gabriel Ribeiro França, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Licenciado em Educação Física pelo Centro Universitário de Sete Lagoas – UNIFEMM; Mestre e Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora; Professor de Educação Física na rede estadual de ensino de Minas Gerais.

References

ASSIS, Henrique Lima; RODRIGUES, Edvânia Braz Teixeira. Prefácio. In: ASSIS, Henrique Lima; RODRIGUES, Edvânia Braz Teixeira (Orgs). Educação das artes visuais na perspectiva da cultura visual: conceituações, problematizações e experiências. Goiânia: Kelps, 2011, p. 11-16.

BERTE, Odailso Silvaldo; MARTINS, Raimundo. Corpo e educação: desconstruindo imagens para reconstruir pedagogias. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 13, n. 32, p. 307-326, 2016.

BOEHM, Gottfried. Aquilo que se mostra. Sobre a diferença icônica. In: ALLOA, Emmanuel (Org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2017, p. 23-38.

ELLSWORTH, Elizabeth. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educa¬ção também. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Nunca formos humanos – nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001, p. 7-76.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade 1: a vontade de saber. 19ª ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura Visual: mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual – proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.

MARTINS, Raimundo. Por que e como falamos da cultura visual? Visualidades, v. 4, n. 1 e 2, p. 64-79, jan./jun. e jul./dez. 2006.

MARTINS, Raimundo. Pensando com imagens para compreender criticamente a experiência visual. In: ASSIS, Henrique Lima; RODRIGUES, Edvânia Braz Teixeira (Orgs). Educação das artes visuais na perspectiva da cultura visual: conceituações, problematizações e experiências. Goiânia: Kelps, 2011, p. 19-38.

NANCY, Jean-Luc. Imagem, mímesis & méthexis. In: ALLOA, Emmanuel (Org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2017, p. 55-73.

PRECIADO, Paul B. Pornotopia. Barcelona: Anagrama, 2010.

TOSCANI, Oliviero. A publicidade é um cadáver que nos sorri. 5ª ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 2002.

VICTORIO FILHO, Aldo; PINTO, Lia Gauterio Conde. Um pouco mais sobre as imagens visuais na educação e na cultura visual contemporâneas. Revista Digital do LAV, Santa Maria: UFSM, v. 1, n. 1, p. 179-191, jan./abr. 2018.

Published

2020-12-22

How to Cite

França, F. G. R. (2020). Educating images: Visual culture and addressing modes in Junior magazine (2007-2015). Revista Digital Do LAV, 13(3), 077–096. https://doi.org/10.5902/1983734847435