Multisensory Experience: A Proposal for Students with Disabilities from the Perspective of Inclusive Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734846865Keywords:
Ensino de Arte, Ensino-Aprendizagem, TIC, Vídeo Mapping.Abstract
This research aims at verifying the potential of video mapping as an arts teaching resource for people with disabilities. To this end, we seek to think of strategies that enable new models of learning, based on the information society, consolidated in the motivation between teachers and students to transform the potential of these resources into learning. It is worth highlighting the need to include students with disabilities in the teaching/learning process of the Arts subject. The process must take place in a cooperative and autonomous way, promoting inclusive education, a right of these individuals, guaranteed by the Law of Guidelines and Bases nº 9.394 / 96 and strengthened by the Law nº 13.146, of July 6, 2015. For this work, we used the integrative literature review. The results aim at corroborating to overcome gaps in special inclusive education in the State of Roraima. In this case, ICT is shown as an alternative for the teaching of Visual Arts.
Downloads
References
BRASIL. (1998). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF.
__________. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência (estatuto da pessoa com deficiência). Brasília, 2015. Disponível em: Acesso em: 26 set. 2017.
ESCOLA, Joaquim Jose. (2005). “Ensinar a aprender na Sociedade do Conhecimento”. In: LIVRO DE ACTAS – 4º SOPCOM.
GARCIA, Rafael de Oliveira. Video mapping: um estudo teórico e prático sobre projeção mapeada. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Comunicação Social – habilitação em Radialismo) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2014. Disponível em: . Acesso em 08 nov 2018.
LEMOS, Cristina; SILVA, Lydio Roberto. (2011). A Música como uma Prática Inclusiva na Educação. In: Revista do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Musicoterapia, Curitiba v.2, p. 32 – 46.
POSCA, Luis Muller. (2017). Criação de material de apoio para o ensino básico de artes visuais para alunos deficientes visuais. 2017. 63 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.
PRENSKY, Marc (2001). Digital Natives Digital Immigrants. In: PRENSKY, Marc. On the Horizon. NCB University Press, Vol. 9, 06 pág.
Downloads
Published
Versions
- 2022-01-31 (2)
- 2021-12-27 (1)