Intercultural, education, cinema: Martirio (film)

Authors

  • Adriana Fresquet Professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro é membro do Programa de Pós-Graduação em Educação (FE/UFRJ). Coordena o grupo de pesquisa CINEAD/LECAV e o programa de extensão Cinema para aprender e desaprender; atividades conjuntas com a Cinemateca do Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM-Rio).
  • Wilson Cardoso Junior Professor assistente da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino da Arte, atuando principalmente com os temas de ensino da arte, educação, interculturalidade e imagem.

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734828951

Keywords:

Critical intercultlural education, Cinema, Art, School, Martirio (film)

Abstract

In this work, we started from critical intercultural education to think about cinema, education and interculturality focusing on the indigenous point in the context about the retrocession of social achievements imposed on Brazil by the political-legal and media coup of 2016, which resulted in the deepening of the neoliberal logic in the school. After showing some questions about critic interculturality, followed with considerations about cinema and art, we dedicated special attention to the movie Martírio (Brazil, Carelli, Carvalho & Tita, 2016). We bet on its ethical, aesthetic and political power, exponentially multiplied by passing through the classrooms of schools in Brazil and all America.

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References

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Martírio (Carelli, Brasil, 2016)

The passenger (Antonioni, Itália, 1975)

Published

2017-09-07

How to Cite

Fresquet, A., & Cardoso Junior, W. (2017). Intercultural, education, cinema: Martirio (film). Revista Digital Do LAV, 10(2), 120–139. https://doi.org/10.5902/1983734828951