The drawings of a child at the Art School of Recife: the artistic look amid cinematographic images and television series

Authors

  • Maísa Gomes Sobral Centro de Educação - Universidade Federal de Pernambuco
  • Márcia Regina Barbosa Centro de Educação - Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734828861

Keywords:

Children drawings, Cinematographic images, Television series

Abstract

This study aimed to understand how the child gives meaning to the drawings created by her from the visuality of filmic and television series images, identify which images motivated her in the drawing creation, and analyze the stories and meanings the child attributes to the drawings. In this attempt, five drawings created by the child together with the data collected in the interview were analyzed according to the theory of Content Analysis (FRANCO, 2008). The results revealed that the child attributes meaning to the drawings from images of her own history; therefore, what can be emphasized is that the background of the child figures as a contribution to knowledge sharing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maísa Gomes Sobral, Centro de Educação - Universidade Federal de Pernambuco

Sou concluinte no curso Pedagogia no Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco (2017.2). Exerci monitoria acadêmica e, atualmente, eu participo do Programa de Iniciação a docência (PIBID/CAPES/UFPE) no subprojeto Pedagogia/História. Tenho artigos na área Étnicorracial e me interesso por pesquisas no âmbito da subjetividade infantil com o objetivo de escutar as vozes de crianças.

Márcia Regina Barbosa, Centro de Educação - Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Porto – Portugal. Professora Associado 1 na Universidade Federal de Pernambuco do Departamento de Administração Escolar e Planejamento Educacional.

References

AUMONT, J. A parte do olho. In: ___ (org.). A imagem. 7ª edição. Campinas: Papirus, 2002. Cap. 01. Disponível em:

https://ayrtonbecalle.files.wordpress.com/2015/07/aumont-jacques-a-imagem.pdf. Acesso em: 14/05/2017, às 13:40.

AZEVEDO, F. A. G. de. Movimento Escolinhas de Arte: em cena memórias de Noêmia Varela e Ana Mae Barbosa. In: BARBOSA, A. M. (Org.). Ensino da arte: memória e história. São Paulo: Perspectiva, 2011. Cap. 09.

BARBOSA, A. M. A imagem no ensino da arte: anos oitenta e novos tempos. 6ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

_____. As exposições infantis: modernismo e culturalismo. In: BARBOSA, A. M. (Org.). Redesenhando o desenho: educadores, política e história. São Paulo: Cortez Editora, 2015. Cap. 10.

_____. Dos preconceitos contra o ensino da arte: revisão do século XIX. In: ___ (Org.). Arte-Educação no Brasil. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010. Cap. 01.

_____. Inícios do século XX: Realizações das propostas oitocentista e influência americana. In: BARBOSA, A. M. (Org.). Arte-Educação no Brasil. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010. Cap. 02.

DERDYK, E. In: Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. 2. ed. São Paulo: Scipione, 1994.

ESCOLINHA DE ARTE DO RECIFE. Breve notícia sobre a Escolinha de Arte do Recife. (sem indicação de ano). Recife. Documento informativo. Declarada de utilidade pública Federal, pelo decreto nº 92.921, de 11.07.1986.

FANTIN, M. Cinema e imaginário infantil: a mediação entre o visível e o invisível. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, UFRGS, 34 (2) p. 205-223, mai./ago., 2009. Disponível em: file:///C:/Users/Maisa/Downloads/9357-31156-1-PB%20(2).pdf. Acesso em: 14/05/2017, às 14 hrs.

_____. Cinema, televisão e participação estética. In: ___ Crianças, cinema e mídia-educação: olhares e experiências no Brasil e na Itália. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006a. Cap. 01. Disponível em: http://livros01.livrosgratis.com.br/cp054095.pdf. Acesso em: 14/05/2017, às 13 hrs.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 3 ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2008.

FRASER, M. T.; GONDIM, S. M. Da fala do outro ao texto negociado: discussões sobre a entrevista na pesquisa qualitativa. Paidéia, Bahia, UFBA, 14 (28), p. 139-152, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/paideia/v14n28/04.pdf/. Acesso em: 10/06/2017, às 11 hrs.

LOWENFELD, V.; BRITTAIN, W. L. Desenvolvimento da capacidade criadora. São Paulo: Editora Mestre Jou, 1977.

LOWENFELD, V. A criança e sua arte. São Paulo: Mestre Jou, 1976.

MAZZOTTI, A. J. A. O Planejamento de pesquisas qualitativas. In: MAZZOTTI, A. J. A.; GEWANDSZNAJDER, F. (Orgs.). O Método nas Ciências Naturais e Sociais: Pesquisa Quantitativa e Qualitativa. São Paulo: Pioneira, 2011. Cap. 07.

RIZZI, M. C. Reflexões sobre a abordagem triangular do ensino da arte. In: BARBOSA, A. M. (Org.). Ensino da arte: memória e história. São Paulo: Perspectiva, 2011. Cap. 09.

SILVA, E. M. A. Arte/Educação e conhecimento: por uma nova epistemologia do Ensino da Arte na Educação Escolar. In: ___. Arte como conhecimento: as concepções de ensino de arte na formação continuada dos professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental de Recife. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Pernambuco – UFPE, Recife. Cap. 01.

SILVA, M. V. B. Cultura das séries: forma, contexto e consumo de ficção seriada na contemporaneidade. Galaxia (São Paulo, Online), n. 27, p. 241-252, jun. 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542014115810. Acesso em: 28/05/2017, às 14 hrs.

SILVA, M. B. e; SANTOS, A. P.; AZEVEDO, M. L. Memórias não são só memórias: A Escolinha de Arte do Recife (1953-2013). Recife: Editora Universitária da UFPE, 2013.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Orgs.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Cap. 2. p. 31-42. Disponível em: http://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf. Acesso em: 13/01/2017, às 12 hrs.

WILSON, B.; WILSON. M. Uma Visão Iconoclasta das Fontes de Imagem nos Desenhos de Crianças. In: BARBOSA, A. M. (Org.). Arte-Educação: leitura no subsolo. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 59-77.

Published

2017-12-26

How to Cite

Sobral, M. G., & Barbosa, M. R. (2017). The drawings of a child at the Art School of Recife: the artistic look amid cinematographic images and television series. Revista Digital Do LAV, 10(3), 073–097. https://doi.org/10.5902/1983734828861