Education and art: the consolidation of an endless field
DOI:
https://doi.org/10.5902/198373482205Keywords:
Education and art, Aesthetic education, Art teachingAbstract
The aim of this paper is to explore some ideas about education, art and its relationship, showing the condition of this endless study and research field. Taking the teacher education as horizon line, repeats a subjective processes and aesthetic understanding crossing referral: the aesthetics-of-existence as a human classic theme and teacher-training as a complex and multifaceted process of subjectivity. The place of art in education, the relationship between art and education, the place of art in life, the meaning of education, the implications between life, art and education, who comes before, who comes after, who depends on who, who serves as that: not so much the content of this problem, not so much the answers, but the movement itself to ask that matters be problematized. As corpus of reflexion will be taken four texts of Noemia Varela, an important brazilian art-educator: “Criatividade na escola e formação do professor”, of 1972; “Movimento Escolinhas de Arte: imagens e idéias”, of 1973; “O desafio da formação de recursos humanos para a educação através da arte”, of 1977; and “A formação do arte educador no Brasil”, of 1984. The material will be confronted with contemporary categories of the field of education and art, seeking to speculate its infinite potential for research.Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae (Org.) História da Arte-Educação. São Paulo: Max Limonad, 1986.
BARBOSA, Ana Mae. Arte Educação no Brasil: do modernismo ao pós-modernismo. Revista Digital Art& - Número 0 - Outubro de 2003. Disponível em:
www.revista.art.br/site-numero-00/anamae.htm.
BAUMAN, Zigmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.
FRANGE, Lucimar Bello Pereira. Noêmia Varela e a arte. Belo Horizonte: C/Arte, 2001.
OELKERS, Jürgen. A educação para o bem: potencial de legitimação da pedagogia geral. Educação. Porto Alegre, ano XXX, n. 2 (62), mai/ago, 2007.
PEREIRA, Marcos V. Utopias contemporâneas para a vida coletiva. Travessias. Cascavel, n.2, 2008. Disponível em: http://www.unioeste.br/prppg/mestrados/letras/revistas/travessias/ed_002/cultura/utopiascomtemporaneas.pdf.
PEREIRA, Marcos Villela. A estética da professoralidade. 20ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação – ANPED. GT-8 (Formação de Professores). Caxambú. 1997.
PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo interdisciplinar sobre a subjetividade do professor. São Paulo: PUCSP, 1996. Tese (Doutorado em Educação), PPG Educação - Supervisão e Currículo, 1996.
SAUNDERS, Robert. Fazer arte-educação faz uma diferença no mundo. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). História da Arte-Educação. São Paulo: Max Limonad, 1986.
VARELA, Noêmia. A formação do arte-educador no Brasil In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). História da Arte-Educação. São Paulo: Max Limonad, 1986.
VARELA, Noêmia. Criatividade na escola e formação do professor. In: FRANGE, Lucimar Bello. Noêmia Varela e a arte. Belo Horizonte: C/Arte, 2001a.
VARELA, Noêmia. Movimento Escolinhas de Arte: imagens e idéias. In: FRANGE, Lucimar Bello. Noêmia Varela e a arte. Belo Horizonte: C/Arte, 2001b.
VARELA, Noêmia. O desafio da formação de recursos humanos para a educação através da arte. In: Anais do I Congresso Latino Americano de Educação através da Arte. Rio de Janeiro: SOBREARTE, 1977.
WELSCH, Wolfgang. Estetização e estetização profunda ou: a respeito da atualidade do estético nos dias de hoje. Porto Arte. Porto Alegre, v.6, n.9, mai, 1995.
WELSCH, Wolfgang. Mudança estrutural nas Ciências Humanas: diagnóstico e sugestões. In: Educação. Porto Alegre, ano XXX, n. 2 (62), maio/ago, 2007.