Virtual debriefing: an analysis of nursing students' perception of its use

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769284451

Keywords:

Simulation Exercise, Education, Nursing, Simulation Training, Students, Nursing, Nursing

Abstract

Objective: to evaluate the virtual debriefing, performed with nursing students who participated as observers in a simulation scenario, recorded, on lowering the level of consciousness by hypoglycemia. Method: study with descriptive cross-sectional design in the quantitative phase, and exploratory-descriptive in the qualitative phase between 2020 and 2021, with 60 nursing graduate students who attended a recorded scenario and, after, experienced a virtual debriefing. Two instruments were applied to evaluate the debriefing, and the qualitative approach used analysis by Iramuteq. Results: on the Simulation-Associated Debriefing Evaluation Scale, the overall mean of evaluation was 4.25, showing that the participants had a positive perception. And in the Debriefing Experience Scale, the overall assessment was 4.38, suggesting that debriefing was a useful strategy. Conclusion: students pointed to virtual debriefing as a positive strategy for learning.

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Author Biographies

Marcia Bucco, Federal University of Paraná

Enfermeira. Doutoranda em Enfermagem pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestra em Enfermagem pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Membro do Grupo de Pesquisa Multiprofissional em Saúde do Adulto (GEMSA/UFPR). Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Simulação Clínica e Urgência e Emergência.

Radamés Boostel, Paraná Federal Institute of Education, Science and Technology

Enfermeiro graduado pela Universidade Federal do Paraná, especialista em Urgência e Emergência pelo Hospital de Clínicas da Universidade Federal do Paraná. Doutorando pelo Programa de Pós Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Paraná. Docente do curso Técnico em Enfermagem do Instituto Federal do Paraná. Tem experiência no cuidado ao paciente crítico adulto e infantil. Atualmente atuo em pesquisas relacionadas à simulação clínica no ensino de enfermagem.

Ana Elizabeth Lopes de Carvalho, Universidade Federal do Paraná

Possui Graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade Federal de Pernambuco (2002.2). Doutoranda em Enfermagem no Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Enfermagem pelo Programa Associado de Pós-graduação em Enfermagem da Universidade de Pernambuco (UPE/UEPB). Residência em Enfermagem em Emergência pela Secretaria de Saúde do Estado de Pernambuco. Especialista em Educação na Saúde para Preceptoria no SUS / Programas de Residência pelo Hospital Sírio Libanês. Atualmente é Enfermeira do Serviço de Atendimento Móvel de Urgência (SAMU) da Cidade do Recife; Tutora do Programa de Residência em Enfermagem em APH no SAMU Recife/UPE; Enfermeira do Hospital Universitário Oswaldo Cruz - UPE; Professora Conteudista da Disciplina de Urgência e Emergência com aplicação das Metodologias Ativas. Pesquisadora em Simulação Clínica. Membro do Grupo de Pesquisa do GEMSA (Grupo de Estudo Multiprofissional na Saúde do Adulto) - UFPR.

Pablo Cordeiro Silva, Federal University of Paraná

Enfermeiro. Doutorado em andamento em Enfermagem pela Universidade Federal do Paraná (2021). Mestre em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros.  Tem experiência na área de enfermagem, saúde coletiva, educação permanente e educação à distância.

Jéssica de Oliveira Veloso Vilarinho, Universidade Federal do Paraná

Enfermeira, Doutoranda em Enfermagem pela UFPR. Mestre em Enfermagem pela UFPR, com ênfase em Simulação Clínica. 

Jorge Vinícius Cestari Félix, Federal University of Paraná

Enfermeiro. Mestre e Doutor em Ciências (Fisiologia Humana) pelo Departamento de Fisiologia e Biofísica do Instituto de Ciências Biomédicas da Universidade de São Paulo. Professor Associado do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal do Paraná, Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem (PPGENF-UFPR).

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Published

2023-11-17 — Updated on 2023-12-04

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How to Cite

Bucco, M., Boostel, R., Carvalho, A. E. L. de, Silva, P. C., Vilarinho, J. de O. V., & Félix, J. V. C. (2023). Virtual debriefing: an analysis of nursing students’ perception of its use. Revista De Enfermagem Da UFSM, 13, e45. https://doi.org/10.5902/2179769284451 (Original work published November 17, 2023)

Issue

Section

Artigos Originais

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