Permanent Health Education: nurses’ conceptions and practices in the family health strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769225273

Keywords:

Educação Continuada, Estratégia Saúde da Família, Enfermagem

Abstract

Aim: to know the Permanent Health Education concepts and practices of the Family Health Strategies nurses of a municipality in the North Western Region of Rio Grande do Sul and identify the factors that favor and hinder these practices. Method: qualitative, descriptive and exploratory research conducted in the second semester of 2015. Data were collected through semi-structured interviews with four nurses and analyzed by the Thematic Analysis. Results: three categories emerged: Family Health Strategies nurses’ conceptions about Permanent Health Education; Permanent Health Education practices performed by the nurses in the Family Health Strategies: articulating the multiprofessional team; Factors that favor and hinder the performance of Permanent Health Education in the Family Health Strategies. Final Considerations: the analysis showed that there is a deep-rooted connection among the concepts of Continuing Education and Health Education to that of Permanent Health Education. There is need for further discussions about the Permanent Health Education in the city, with a view of implementing this policy, qualifying the teams and their work processes. 

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Author Biographies

Greici Kelli Tolotti, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Enfermeira Graduada pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI Campus de Frederico Westphalen (2015). Foi bolsista de pesquisa e extensão, nas áreas de Saúde Mental e Saúde Coletiva pela URI Campus Frederico Westphalen. Atualmente é Residente no Programa de Residência Multiprofissional Integrada em Sistema Público de Saúde, com ênfase em Vigilância em Saúde, atuando em campo prático na 4ª Coordenadoria Regional de Saúde do Estado do Rio Grande do Sul (4ªCRS) com sede no município de Santa Maria.

Adriana Rotoli, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Frederico Westphalen, RS

Possui graduação em Enfermagem e Obstetrícia - Licenciatura Plena pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1994), graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1994) e mestrado em Mestrado em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007). Atualmente é professor da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões. Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Enfermagem de Saúde Pública, atuando principalmente nos seguintes temas: enfermagem, saúde, saúde mental, psiquiatria, humanização e educação em saúde.Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Enfermagem da FURG-RS.

Marinês Aires, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Frederico Westphalen, RS

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões URI- Frederico Westphalen (2006) Especialização em Administração em Saúde Pública com ênfase em Ação Comunitária (2007)e mestrado em Enfermagem Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da UFRGS (2010). Doutora em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da UFRGS(2016). Membro do Núcleo de Estudos em Saúde da Família e Comunidade da NEESFAC/UFRGS cadastrado no CNPQ. Atualmente é Professora do Curso de Graduação em Enfermagem URI - Frederico Westphalen e Professora Colaboradora do Centro Sul Brasileiro de Pesquisa, Extensão e Pós-Graduação (CENSUPEG). Coordenadora do Comité de Ética em Pesquisa da URI Frederico Westphalen. Tem experiência na área de Saúde Coletiva estudando principalmente os seguintes temas: saúde coletiva, responsabilidade Filial, processo de envelhecimento, cuidadores de idosos e adaptação transcultural de instrumentos.

Published

2017-11-29

How to Cite

Tolotti, G. K., Rotoli, A., & Aires, M. (2017). Permanent Health Education: nurses’ conceptions and practices in the family health strategy. Revista De Enfermagem Da UFSM, 7(4), 550–561. https://doi.org/10.5902/2179769225273

Issue

Section

Artigos Originais

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