Bullying in the conception of middle school students in a public school

Authors

  • Izabelle Mont’alverne Napoleão Albuquerque Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, CE
  • Diógenes Farias Gomes Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, CE
  • Ananda Milena Martins Vasconcelos Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, CE
  • Denise Tomaz Aguiar Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, CE
  • Taíssa Braga da Silva Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, CE

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769214795

Keywords:

Nursing, Bullying, Students, Adolescent health

Abstract

Aim: to identify the conception of middle school students concerning bullying. Methods: it is an action-research, with exploratory descriptive and qualitative approach. It was conducted with 13 6th graders of middle school of a public school at the state of Ceará, in 2013, in which was utilized the participative observation and structured interview to collect information. The ethical principles were respected and it was approved by the Ethics Committee in research. Results: students related bullying to aggression and intimidating attitudes held in the school, unaware of the characters and types of this phenomenon, and most of them had suffered verbal abuse. Since the dimension of this phenomenon is a concerns, it is necessary to incorporate professionals of the health sector to work in the school environment. Conclusion: although the individuals had a background knowledge about bullying, this knowledge was not well contextualized in daily scholar experiences

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Izabelle Mont’alverne Napoleão Albuquerque, Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, CE

Enfermeira. Vice-Reitora da Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA. Doutora em Enfermagem e Promoção da Saúde pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Professora do Mestrado Acadêmico em Saúde da Família da Universidade Federal do Ceará/Sobral. Professora do Mestrado Profissionalizante em Saúde da Família da RENASF/UVA. Sobral/CE.

Diógenes Farias Gomes, Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, CE

Discente do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Bolsista de Iniciação Científica do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Membro do Laboratório de Pesquisa Social Educação Transformadora e Saúde Coletiva (LabSUS). Sobral/CE.

Ananda Milena Martins Vasconcelos, Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, CE

Discente do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Bolsista do Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde). Sobral/CE.

Denise Tomaz Aguiar, Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, CE

Enfermeira. Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Mestre em Cuidados Clinicos em Saúde pela Universidade Estadual do Ceará(UECE). Sobral/CE.

Taíssa Braga da Silva, Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, CE

Discente do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Sobral/CE.

Published

2015-10-01

How to Cite

Albuquerque, I. M. N., Gomes, D. F., Vasconcelos, A. M. M., Aguiar, D. T., & Silva, T. B. da. (2015). Bullying in the conception of middle school students in a public school. Revista De Enfermagem Da UFSM, 5(3), 445–453. https://doi.org/10.5902/2179769214795

Issue

Section

Artigos Originais

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.