O universo da leitura inserido no contexto da saúde mental: uma investigação institucional sobre as leituras em meio ao emocional e motivacional e suas influências psicológicas no corpo discente da Universidade Federal do Pampa, Campus São Gabriel

Authors

  • Luciano Samaniego Arrussul Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Vera Lucia Cardoso Medeiros Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613086187

Keywords:

Reading, Pleasure, Knowledge, University

Abstract

This article aims to present the results of a questionnaire applied in undergraduate courses at theFederal University of Pampa - Unipampa, campus São Gabriel - Brazil, which had an emphasis onreading. The aim of the questionnaire was checking the types and frequency of reading the samein the lives of academics. The results show us what types of readings are made and the frequencywith which they are carried out by academics. Thus, serving as an instrument of the universitypopulation of readers, and open the possibility of identifying the potential of students andintervene in potential problems faced in acquiring knowledge through reading.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOTELHO, João Bosco. História da medicina: da abstração à materialidade. Manaus: Editora Valer, 2004.

BEUTER, Magrid. Atividade lúdica : uma contribuição para a assistência de enfermagem às mulheres portadoras de câncer. 1996. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

CALDIN, C.F. Biblioterapia: atividades de leitura desenvolvidas por acadêmicos do curso de biblioteconomia da Universidade Federal de Santa Catarina. Revista electrónica de bibliotecnologia Archivología y Museoloría, Universidad Peruana de ciencias aplicadas 2005.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. 46. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Trad. apres. e notas Marcus Vinicius Mazzari. São Paulo: Duas Cidades, Editora 34, 2002.

LACERDA, Nilma Gonçalves. Casa da Leitura: presença de uma ação. Filosofia e perfil da Casa da Leitura – Programa Nacional de Incentivo à Leitura / PROLER. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional; Casa da leitura / Proler [2002].

LACERDA, Nilma G. ; SIQUEIRA, Vera Helena F. de. ANAIS. I Seminário Nacional Saúde e Leitura – Qualidade de Vida para a Criança e o Jovem – 5 a 8 de outubro de 2004. Rio de Janeiro: UFRJ, 2006.

PAIXÃO, Waleska. História da enfermagem. 5a ed. rev. e aum. Il. Newton de Figueiredo Coutinho. Rio de Janeiro: Julio C. Reis, 1979.

RAMOS, Graciliano. Infância. 23 ed. Il. Darcy Penteado; posfácio Octavio de Faria. Rio: Record, 1986.

Published

2012-08-07

How to Cite

Arrussul, L. S., & Medeiros, V. L. C. (2012). O universo da leitura inserido no contexto da saúde mental: uma investigação institucional sobre as leituras em meio ao emocional e motivacional e suas influências psicológicas no corpo discente da Universidade Federal do Pampa, Campus São Gabriel. Monografias Ambientais, 8(8), 1787–1797. https://doi.org/10.5902/223613086187