Algumas contribuições do cultivo natural de Masanobu Fukuoka e da educação libertária à educação ambiental

Authors

  • Diego Sabbado Menezes Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613083307

Keywords:

Environmental Education, Libertarian Education, Masanobu Fukuoka

Abstract

The construction of environmental education has enabled a broad debate about the future ofsociety, in view of the current consequences (social, political, environmental in general) thatresulted from old paradigms. The action-research that we propose, resulted of an optimistic viewand a long walk, identifies in the authoritarian relations (and it's various faces and bodies), thefundamental principle of educational models (scientific, social) that reproduce inequality andexploitation. Thus the practice of autonomy and self-management of knowledge, of individualityand collectivity, and the many relationships established, stands as an alternative to radicaltransformation of our reality. In this context of dialogue and action, so we present an introductionand also encourage the multiplication of experiences and exchanges of experiences, somecontributions from the thought of Masanobu Fukuoka, and from the libertarian education for theconstruction of environmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CLASTRES, Pierre. A sociedade contra o Estado – Pesquisas de antropologia política. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia. Volume 5. São Paulo: Ed. 34, 1997.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 25ª ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2008.

FUKUOKA, Masanobu. A Revolução de uma palha. Tradução: Diego Sabbado Menezes. Versão Inglesa. Original em Japonês. Trabalho não publicado.

_________. La senda natural del cultivo: teoria e practica de uma filosofia verde. Valencia: Terapión, 1991.

_________. The one-straw revolution. Disponível em: http://zinelibrary.info/masanobu-fukuoka-one-strawrevolution-0. Acesso em: 24/03/2011.

GALLO, Silvio. Educação anarquista: um paradigma para hoje. Piracicaba: Ed. Unimep, 1995.

________. Pedagogia do risco: experiência anarquista em educação. Campinas: Papires, 1995.

GUATTARI, Felix. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. 2ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1985.

________. As Três Ecologias. Campinas, SP: Papirus, 1990.

JOMINI, Regina C. M. Uma educação para a solidariedade: contribuição ao estudo das concepções e realizações educacionais dos anarquistas na República Velha. Campinas, SP: Pontes, 1990.

MORIYÓN, Félix (org.). Educação libertária. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

PETERSEN, Paulo (org.). Agricultura familiar camponesa na construção do futuro. Rio de Janeiro: AS-PTA, 2009.

Published

2011-07-11

How to Cite

Menezes, D. S. (2011). Algumas contribuições do cultivo natural de Masanobu Fukuoka e da educação libertária à educação ambiental. Monografias Ambientais, 3(3), 389–395. https://doi.org/10.5902/223613083307

Issue

Section

ARTICLES