Activities of marketing and production of fruit in Rondônia

Authors

  • Theophilo Alves Souza Filho Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, RO
  • Mariluce Paes-de-Souza Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, RO
  • Flavio Lecir Barbosa Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, RO

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130811274

Keywords:

Marketing, Produção, Frutas

Abstract

In this research the marketing mix is understood as a set of marketing activities that guides the organization to a position of prominence in the market and were divided into three groups: strategic marketing activity , functional activity of marketing and operational activities of marketing. This study aimed to identify the types of marketing activities that are implemented by fruit growers in the city of Cacoal, the main production center of Rondônia, these producers members of a local productive arrangement Chain . For this, a qualitative research was done with the actors in the Chair Productive. The core activities of marketing are quite different than the theory prescribes , or are not being applied in the study sample and the local production of fresh fruit is threatened if the traffic conditions of the BR -364 are remedied. At present, a project doubling route is studied .

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Theophilo Alves Souza Filho, Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, RO

Departamento de Administração, Mestrado em Administração.

Mariluce Paes-de-Souza, Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, RO

Departamento Academico de Administração, Mestrado em Administração, Linha de Pesquisa Gestão de Agronegócio e Sustentabilidade.

Flavio Lecir Barbosa, Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, RO

Mestre em Administração.

References

BATALHA, Mário Otávio. (coordenador). Gestão Agroindustrial: GEPAI: Grupos de estudos e pesquisas agroindustriais. – 3 ed. São Paulo: Atlas, 2007.

BATEMAN,Thomas S. , SNELL, Scott A. Administração: novo cenário competitivo. 2ª edição. São Paulo: Atlas, 2006.

CALLADO, Antonio André Cunha Callado (organizador). Agronegócio. São Paulo: Atlas, 2006.

DRUCKER, P. F. Sociedade Pós-Capitalista. São Paulo: Pioneira, 1993.

EMATER, Empresa de Assistência Técnica e Extensão Rural de Rondônia. Gerencia de Planejamento e Informação/GEPIN/EMATER-RO, 2013. Disponível em: www.emater-ro.com.br/projeto.php?get=43. Acesso em: 29/9/2013.

EMBRAPA. Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária. Embrapa Agroindústria Tropical - Rede Frutactiva. Disponível em: www.fruticultura.org/notícia/341. Acesso em: 29/9/2013.

FARINA, Elizabeth Maria Mercier Querido, AZEVEDO, Paulo Furquim de , SAES, Maria Sylvia Macchione. Competitividade: mercado, estado e organizações. São Paulo: Editora Singular, 1997.

JORGE, L.A. DE C. TORRE NETO. A. Agricultura de Precisão. Disponível em: http://www.todafruta.com.br/todafruta/mostra_conteudo.asp.conteudo=142 90. Acesso em: 29.09.2013.

PRAHALAD, C. K.; HAMEL, Gary. Competindo pelo Futuro: estratégias inovadoras para obter controle do seu setor e criar mercados de amanhã. Rio de Janeiro: Campus, 1995.

HOOLEY, Graham J., SAUDERS, John A, PIERCY, Nigel F. Estratégia de marketing e posicionamento competitivo. 3ª edição. São Paulo: Prentice Hall, 2005.

KOTLER, Philip. Administração de Marketing. 10ª edição. São Paulo: Prentice Hall, 2000.

MARCONI, Marina de Andrade, LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.

MARCONI, Marina de Andrade, LAKATOS, Eva Maria. Metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2010.

NETO, C. Rosa; ALMEIDA, C. Oliveira de. O Sistema Agroindustrial de Frutas em Rondônia: um diagnóstico. Em: XLV Congresso da Sociedade Brasileira de Economia, Administração e Sociologia Rural, SOBER: 22 A 25 DE Julho de 2007.

PORTER, Michael. Vantagem Competitiva: Criando e sustentando um desempenho superior. São Paulo: Campus. 1998.

PRAHALAD, C. K., HAMEL, Gary. Competindo pelo Futuro. Rio de Janeiro: Elsiever, 2005.

SANTOS, J. José dos. Análise de Custos: um enfoque gerencial. São Paulo: Atlas, 2000

SIENA, Osmar. Metodologia da pesquisa científica: Elementos para elaboração e Apresentação de trabalhos acadêmicos. 2007.

SOUZA FILHO.T.A; PAES-DE-SOUZA, M; SERRA, N. E. M. APL da Fruticultura em Rondônia: Fragilidades no Apoio. Disponível em: http://www.redciencia.cu/empres/Intempres2004/Sitio/Ponencias/24.pdf. Acesso em: 29.09.2013.

VILAS, A. T. Oportunidades da fruticultura brasileira nos mercados interno e externo. Fruticultura em revista, Belém, p. 6-12, nov. 2002. Edição especial do XVII Congresso Brasileiro de Fruticultura.

Published

2014-03-14

How to Cite

Souza Filho, T. A., Paes-de-Souza, M., & Barbosa, F. L. (2014). Activities of marketing and production of fruit in Rondônia. Monografias Ambientais, 13(2), 3099–3109. https://doi.org/10.5902/2236130811274

Issue

Section

ARTICLES