A educação ambiental diante da problemática socioambiental na ideologia capitalista
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130816798Palavras-chave:
Problemática socioambiental, Ideologia capitalista, Educação ambientalResumo
Este artigo busca refletir sobre as mudanças ocorridas na sociedade em virtude do modelo de desenvolvimento capitalista. Problematiza a função de reprodução ideológica das instituições escolares e o papel da Educação Ambiental conservacionista difundida nas escolas, apresentando a concepção crítica como alternativa para uma transformação social na qual seja instaurada uma sociedade mais equânime. A Educação Ambiental Crítica denuncia a agressividade e raiz da crise socioambiental, e prioriza a formação e emancipação dos sujeitos, em movimento contrário à reprodução e formação alienada associada à Educação Ambiental Conservacionista.
Downloads
Referências
ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. 3 ed. Lisboa: Presença, 1980.
BODGAN, Robert C; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.
DIAS, Genebaldo Freire. Ecopercepção: um resumo didático dos desafios socioambientais. São Paulo: Gaia, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GADOTTI, Moacir. Pedagogia da práxis. 5ª ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2010.
GONZALEZ GAUDIANO, Edgar; KATRA, Lyle Figueroa de. Valores e educação ambiental: aproximações teóricas em um campo em contínua construção. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 03, p. 41-65, set/dez 2009. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/ view/9081/6707. Acesso em 07 jan. 2015.
LAYARGUES, Philippe Pomier. A natureza da ideologia e a ideologia da natureza: elementos para uma sociologia da educação ambiental. 2003. 105 f. Tese (Doutorado) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP. Disponível em: . Acesso em 22 set. 2014.
LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Crise Ambiental, educação e cidadania: os desafios da sustentabilidade emancipatória. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Souza de. (orgs.). Educação ambiental: repensando o espaço de cidadania. São Paulo: Cortez, 2002. p. 109-141.
LOZANO, Marcia da Silva; MUCCI, José Luiz Negrão. A Educação Ambiental em uma escola da rede estadual de ensino no município de Santo André: análise situacional. Revista eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. V. 14, p.132-151, Jan./jun. 2005. Disponível em . Acesso em 01 jan. 2015.
MACHADO, Júlia Teixeira. Um estudo diagnóstico da Educação Ambiental nas escolas do ensino fundamental do município de Piracicaba/SP. 2008. 195f. Dissertação (Mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/91/91131/tde-07032008-160949/pt-br. php. Acesso em 06 jan. 2015.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2002.
MARX, Karl. O Capital: Crítica da Economia Política. São Paulo: Nova Cultural, 1996. (Os Pensadores, Livro 1, Tomo 2). MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto comunista. 5ª Reimpressão. São Paulo: Boitempo, 2007.
MISIASZEK, Greg William; TORRES, Carlos Alberto. Ideologia. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008. p.222-224.
NOVICKI, Victor. Práxis: problematizando consciência e participação na educação ambiental brasileira. In: LOUREIRO, Carlos Frederico B. et al. A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Rio de Janeiro: Quartet, 2007, p.135-175.
PEDROSA, José Geraldo. O capital e a natureza no pensamento crítico. In: LOUREIRO, Carlos Frederico B. et al. A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Rio de Janeiro: Quartet, 2007, p.69-112.
RIBEIRO, Marizélia Rodrigues Costa; RAMOS, Fernando Antônio Guimarães. Educação ambiental no cotidiano escolar: estudo de caso etnográfico. Cadernos de Pesquisa, São Luís. v. 10, n.2, p. 9-21, jul./dez. 1999. Disponível em: . Acesso em 07 jan. 2015.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Contribuições para uma pedagogia crítica na educação ambiental: reflexões teóricas. In: LOUREIRO, Carlos Frederico B. et al. A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Rio de Janeiro: Quartet, 2007, p.177-221.
TREIN, Eunice. A contribuição do pensamento marxista à educação ambiental. In: LOUREIRO, Carlos Frederico B. et al. A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Rio de Janeiro: Quartet, 2007, p.113-134
VASCONCELOS, Vicente Simão de. A formação do sujeito ecológico por meio da Educação Ambiental crítica a partir de concepções pedagógicas Paulo Freireanas. 2011. 107f. Dissertação (Mestrado). Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte.
VEIGA, Alinne; AMORIM, Érica; BLANCO, Maurício. Um Retrato da Presença da Educação Ambiental no Ensino Fundamental Brasileiro: o percurso de um processo acelerado de expansão. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2005.
VIANA, Pedrina Alves Moreira Oliveira; OLIVEIRA, José Everaldo. A inclusão do tema meio ambiente nos currículos escolares. Revista eletrônica do Mestrado Educação Ambiental, v.16, p.1-17, jan./jun. 2006. Disponível em: . Acesso em 07 jan. 2015.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.