Metodologia de desenvolvimento eco-sistêmico aplicado ao paradigma do saneamento descentralizado
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130816771Palavras-chave:
Saneamento descentralizado, Pensamento complexo, Pensamento eco-sistêmico, Educação ambientalResumo
As boas práticas de saneamento são ações fundamentais de prevenção de doenças, promoção da saúde, bem estar humano e proteção do meio ambiente. Contudo, a utilização do saneamento como instrumento de promoção de qualidade de vida pressupõe a superação de entraves tecnológicos, políticos e gerenciais que dificultam a extensão desses benefícios às populações que habitam áreas rurais e municípios e localidades de pequeno porte. O presente artigo expõe a complexidade envolvida no alcance do saneamento básico a essas pequenas comunidades e aporta algumas ideias de como é possível encarar a problemática a partir da Metodologia de Desenvolvimento Eco-sistêmico, calcado no Pensamento Complexo de Edgar Morin e Pensamento Eco-Sistêmico elaborado por M.C. Moraes. Para tanto, apresenta-se também a proposta formulada por pesquisadores da UNICAMP para a aplicação da educação ambiental como ferramenta para o engajamento social na busca de melhoria do saneamento em comunidade rural no município de Campinas (SP).
Downloads
Referências
CAPRA, Fritjof. O ponto de mutação. 9. ed. São Paulo: Cultrix. 1982.
D’AMBROSIO, Ubiratan. A transdisciplinaridade como uma resposta à sustentabilidade. Terceiro Incluído. DOI 10.5216/TERI.V1I1.14393. 2011.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Transdisciplinaridade. 2. ed. São Paulo: Palas Athena. 1997.
DEMO, Pedro. Pesquisa participante: saber pensar e intervir juntos. Brasília: Liber Livro Editora. 2004.
FREIRE, Paulo. 1998. A. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Coleção Leitura Paz e Terra.
IBGE 2010. Pesquisa Nacional de Saneamento Básico 2008. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, Rio de Janeiro.
MARIOTTI, Humberto. As paixões do ego. 3. ed. São Paulo: Palas Athena. 2000.
MORAES, M.C. & DE LA TORRE, S. Pesquisando a partir do pensamento complexo - elementos para uma metodologia de desenvolvimento eco-sistêmico. Educação. n. 1 (58), p. 145-172. Porto Alegre - RS. 2006.
MASSOUD, M. A.; TARHINI, A.; NASR, J. A. Decentralized approaches to wastewater treatment and management: Applicability in developing countries. Journal of Environmental Management. Vol. 90, p. 652–659. 2009.
MORIN, Edgard. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. revisada. Brasília: Cortez; UNESCO. 2011.
ReCESA. Transversal: saneamento básico integrado às comunidades rurais e populações Tradicionais: guia do profissional em treinamento : nível 2. Ministério das Cidades. Secretaria Nacional de Saneamento Ambiental (org.). Brasília: Ministério das Cidades. 2009.
VON BERTALANFFY, Ludwig. General System Theory. New York: George Braziller. 1968.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.