Analysis of the strategies for the commercialization of electric energy of generating agents in the short term environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117064441

Keywords:

Electricity Trading, Free energy market, Trading strategies.

Abstract

The development of the electric energy market has gained visibility due to the recent transformations in energy policies in Brazil and worldwide. For many years, investments were not made in the Brazilian electricity sector, causing a delay in the energy matrix. With this, the government implemented measures for structural and institutional reforms in the electricity sector with the objective of guaranteeing the expansion of the generating park, attracting private investment, and promoting market competition. The restructuring of the electricity sector led to the emergence of new ways to negotiate energy, new structures and entities, with the objective of increasing transparency, competitiveness and efficiency among market agents. In the new model of the Brazilian Electricity Sector (SEB), energy trading is carried out through two contracting environments, the Regulated Contracting Environment (ACR) and the Free Contracting Environment (ACL). This research analyzes the electric energy commercialization strategies through generation agents acting and competing in the short-term energy market, through the use of competitiveness graphs.

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Author Biographies

Anny Key de Souza Mendonça, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção (PPGEP) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) em 2017. Atualmente é Pós-Doutora (bolsista PNPD/CAPES) pelo PPGEP/UFSC (2019- 2022) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) na área de Gestão de Operações.

Silvio Aparecido da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção (PPGEP) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Luísa Zeredo Pereira, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Graduanda no Departamento de Engenharia de Produção (EPS) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Antonio Cezar Bornia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Professor titular no Departamento de Engenharia de Produção (EPS) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Dalton Francisco de Andrade, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Professor titular no Departamento de Engenharia de Produção (EPS) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

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Published

2021-04-06 — Updated on 2022-07-28

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How to Cite

Mendonça, A. K. de S., Silva, S. A. da, Pereira, L. Z., Bornia, A. C., & Andrade, D. F. de. (2022). Analysis of the strategies for the commercialization of electric energy of generating agents in the short term environment. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 25, e14. https://doi.org/10.5902/2236117064441 (Original work published April 6, 2021)

Issue

Section

ENVIRONMENTAL MANAGEMENT