Learning evaluation in the early years of primary school: recurrent instruments and their uses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133884824

Keywords:

Educational Evaluation, Evaluation Instruments, Organization of Pedagogical Work

Abstract

The evaluative practices are essential to understand the organization of pedagogical work. In this article, we aim to present the most recurrent evaluation instruments used by teachers in the early years of elementary school in the municipal education network of a city in the interior of São Paulo State, assuming their intentionality and use as essential part of the analysis of their proximity or distance from more formative processes. To this end, a questionnaire with open-ended questions was used as a data collection tool, applied virtually. The results indicate observation, activities and tests as the most frequently used instruments. The activities and observations were more related to interactive regulation, while the test focused on measuring learning at the end of periods.

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Author Biographies

Isabela Solovijovas Santos, UFSCar

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia na Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Tem experiência na área de Educação, atuando em escolas de Educação Básica como estagiária e no desenvolvimento de projetos institucionais. Foi contemplada com uma bolsa de estudos da Associação de Universidades Grupo Montevidéu (AUGM) para um semestre de mobilidade acadêmica na Universidad de la República Uruguay - UdelaR (março - julho de 2023). Pesquisadora a nível de Iniciação Científica, financiada pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP), intitulada "Instrumentos de avaliação nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: Compreendendo seus usos", sob a orientação da Prof. Dr. Luana Costa Almeida. Membro do Grupo de Pesquisa Laboratório de Observação e Estudos Descritivos UFSCar - LOED/UFSCar. 

Luana Costa Almeida, UFSCar

É doutora em Educação na área de Ensino e Práticas Culturais pela Universidade Estadual de Campinas-Unicamp (2014), com período de estágio na Universidade Autônoma de Barcelona-Espanha, ambos com financiamento da FAPESP; mestre em Educação na área de Ensino, Avaliação e Formação de Professores (2008) pela Unicamp e graduada em Pedagogia (2004) pela Unicamp. Fez pós-doutorado no Centro de Estudos da Metrópole-CEM/Cebrap, com financiamento da FAPESP (2014/2015). Atuou como professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental, de graduação e de pós-graduação em diferentes instituições. Mãe do Gabriel desde final de 2017. Atualmente é Professora Adjunta do quadro efetivo da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), junto ao Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP); é pesquisadora colaboradora no Laboratório de Observação e Estudos Descritivos-LOED (FE/Unicamp); é editora assistente da revista Educação & Sociedade-CEDES. Os principais temas de estudo são: Organização do Trabalho Pedagógico. Relação Escola-Entorno Social. Desigualdades Educacionais. Avaliação Educacional.

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Published

2023-10-31

How to Cite

Santos, . I. S., & Almeida, L. C. (2023). Learning evaluation in the early years of primary school: recurrent instruments and their uses. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, e84824. https://doi.org/10.5902/2318133884824