The role of the director in the perspective of the strategic planning of a school

Authors

  • Manoela da Rocha Atarão Saldanha UniRitter
  • Cristine Hermann Nodari FEEVALE
  • Julice Salvagni PNPD/CAPES - UNISINOS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133826054

Abstract

This article presents a case study realized in the Marista Schools Network. The research goal is understanding the role and the influence of the school principal in the execution of the strategic planning. In order to reach this goal, some concepts were studied envolving educational management focusing in the leadership of the principal and the comprehension of the strategic planning at the moment of its execution. Data collection was made through documental research and semistructured interviews, which were applied considering four managers of the Marista Schools Network, being two of them top executive managers and two of them principals. Through the data analysis it was possible knowing and understanding the job profile and the influence of the principals as main leaders, facing the implementation of the strategic planning in their school and also considering the Marista Network as a whole.

Key-words: strategic planning, Marista Schools, educational management, school principal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manoela da Rocha Atarão Saldanha, UniRitter

Especialista em Gestão de Pessoas (UniRitter). Graduada em Administração (FAPA).

Cristine Hermann Nodari, FEEVALE

Pós-doutora em Administração (UCS) e Doutora em Administração (PUCRS).

Julice Salvagni, PNPD/CAPES - UNISINOS

Pós-doutora em Ciências Sociais (Unisinos) e Doutora em Sociologia (UFRGS)

References

ALMEIDA, Martinho Isnard Ribeiro de. Manual de planejamento estratégico. São Paulo: Atlas, 2001.

BENNIS, Warren. A formação do líder. São Paulo: Atlas, 1996.

BOONE, Louis.; KURTZ, David. L. Marketing contemporâneo. 8. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1998.

BOSSIDY, Larry. A receita da execução. HSM Management, v. 4, n. 51, Ano 9, p. 40-44, jul./ago., 2005.

BOSSIDY, Larry; CHARAN, Ram. Desafio: fazer acontecer, a disciplina de execução nos negócios. 3. ed. Rio de Janeiro: Negócio Editora, 2002.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. 28. ed. São Paulo: Brasiliense, 1993.

CERTO, Samuel C.; PETER, J. Paul; STEFFEN, Flavio Deni. Administração estratégica: planejamento e implantação da estratégia. São Paulo: Makron Books, 1993.

COLÉGIO MARISTA CHAMPAGNAT. Regimento Escolar: educação infantil, ensino fundamental e ensino médio. Porto Alegre, 2015 (Documento interno).

COLÉGIO MARISTA IPANEMA. Regimento Escolar: educação infantil, ensino fundamental e ensino médio. Porto Alegre, 2015 (Documento interno).

COMISSÃO INTERPROVINCIAL DE EDUCAÇÃO MARISTA. Missão educativa Marista: um projeto para nosso tempo. Tradução Manoel Alves e Ricardo Tescarolo. 3. ed. São Paulo: Simar, 2003.

CORUS CONSULTORES. Infraestrutura em escolas: uma preocupação pertinente. [São Paulo]: Corus Consultoria, [s.d.]. Disponível em: <http://corusconsultores.com.br/corus_art22.pdf>. Acesso em: 17 mar. 2013.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. “O contexto da criatividade”. In: BENNIS, Warren; SPREITZER,

Gretchen; CUMMINGS, Thomas G. (Orgs.). O futuro da liderança. São Paulo:

Futura, p. 132- 140, 2001.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados, 1996.

DRUCKER, Peter F. Inovação e espírito empreendedor. São Paulo: Pioneira, 1987.

FREITAS, Maria Ester. Cultura Organizacional: formação, tipologias e impacto. São Paulo: McGraw-Hill Ltda, 1991.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1996.

GOMES, Delarim Martins. Competências e habilidades do diretor. Campo Grande: UCDB, 2003.

GRÜN, Anselm. A sabedoria dos monges na arte de liderar. Petrópolis: Vozes, 2006.

HANDY, Charles. “A nova linguagem da administração e suas implicações para os líderes”. In: DRUCKER, Peter F. O líder do futuro. 7. ed. São Paulo: Futura, 1996.

HREBINIAK, Lawrence. G. Fazendo a estratégia funcionar: o caminho para uma execução bem-sucedida. Rio Grande do Sul: Bookman, 2006.

HUNTER, James. Como se tornar um líder servidor. Rio de Janeiro: Sextante, 2006.

KAPLAN, Robert S.; NORTON, David P. A estratégia em ação: balanced scorecard. Gulf Professional Publishing, 1997.

KATZ, Daniel; KAHN, Robert L. Psicologia das organizações. São Paulo: Atlas, 1987.

KICH, Juliane Ines Di Francesco et al. A influência do líder na condução do processo de implementação do planejamento estratégico. Revista de ciências da administração, v. 10, n. 21, p. 122-146, 2008.

KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Administração de marketing. 2006.

LACOMBE, Francisco. Recursos humanos: princípios e tendências. São Paulo: Saraiva, 2005.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. Goiânia: Alternativa, 2004.

LIMONGI-FRANÇA, Ana Cristina; ARELLANO, Eliete Bernal. Qualidade de vida no trabalho. 2. ed. São Paulo: Gente, 2002.

LÜCK, Heloísa. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Porto Alegre: Positivo, 2009.

LÜCK, Heloísa. Liderança em gestão escolar. 6. ed. Porto Alegre: Vozes, 2010.

LÜCK, Heloisa et al. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. Petrópolis: Vozes, 2005.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MENOSSI, Marino; et al. Gestão educacional: marketing, pessoas e finanças: os pilares para uma gestão de sucesso. São Paulo: Viena, 2012.

MINTZBERG, Henry; LAMPEL, Joseph ; AHLSTRAND, Bruce. Safári de Estratégia. Porto Alegre: Bookman, 2007.

NEVES, Marília Nogueira. O serviço social e o atendimento em rede. 2º Simpósio Mineiro de Assistentes Sociais – Anais. Belo Horizonte, 2009, p. 43-62.

OLIVEIRA, Djalma de Pinho Rebouças. Planejamento estratégico: conceitos, metodologia, praticas. São Paulo: Atlas, 2008.

PEREIRA, Maurício Fernandes; CUNHA, Myriam Siqueira. Os aspectos da cultura organizacional em um processo de gestão não materialista. In: LANER, Aline dos Santos; CRUZ JÚNIOR, João Benjamim da. Repensando as organizações - da formação à participação. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2004, p. 317-338.

PETERSON, Steven; TIFFANY, Paul. Planejamento estratégico. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

RESENDE, Ênio. Cargos, salários e carreira. Grupo Editorial Summus, 1991.

REDE DE COLÉGIOS E UNIDADES SOCIAIS DA PROVÍNCIA MARISTA DO RIO GRANDE DO SUL. Manual Executivo do Planejamento Estratégico. Porto Alegre, 2012 (Documento interno).

RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

ROESCH, Sylvia Maria Azevedo. Projetos de estágio e de pesquisa em administração: guia para estágios, trabalhos de conclusão, dissertações e estudos de caso. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2005.

SEMLER, Ricardo. Virando a própria mesa. São Paulo: Best Seller, 1988.

SUBCOMISSÃO DE FORMAÇÃO DE DIRETORES MARISTAS DA AMÉRICA. O diretor Marista e sua gestão a serviço da missão: orientações para a formação dos diretores da América Marista. 2014 (Documento interno).

TACHIZAWA, Takeshy; REZENDE, Wilson. Estratégia empresarial: tendências e desafios: um enfoque na realidade brasileira. Makron Books, 2000.

TREGOE, Benjamin; ZIMMERMAN, John. A estratégia da alta gerência: o que é e como fazê-la funcionar. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1984.

ULRICH, Dave. Credibilidade x Competência. In: DRUCKER, Peter. O Líder do futuro. 9. ed. São Paulo: Futura, p. 213-222, 2001.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Projeto educativo do Brasil Marista: nosso jeito de conceber a educação básica. Brasília: UMBRASIL, 2010.

WHITTINGTON, Richard. O que é estratégia. São Paulo: Thomson, 2002.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e método. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

ZIKMUND, William. Princípios da pesquisa de marketing. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2006.

Published

2017-04-07

How to Cite

Saldanha, M. da R. A., Nodari, C. H., & Salvagni, J. (2017). The role of the director in the perspective of the strategic planning of a school. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 59–78. https://doi.org/10.5902/2318133826054

Issue

Section

Artigos