Music School of Maranhão - Emem: a historical-organizational case study in order to propose current administrative actions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133825295

Abstract

This work aspires to propose administrative actions within a public music school called Escola de Música do Estado do Maranhão - Emem. Methodologically, it was conducted a historicalorganizational case study with quali-quantitatives procedures such as documentary research, audio recorded interviews and questionnaire. Lastly, this work points up administrative actions to support the Emem's development in three different fronts: its administrative relationship with the Maranhão's public educational department; collegiate decisions; and pedagogical actions.

Key-words: Music School of Maranhão, historical-organizational case study, school management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricieri Carlini Zorzal, Universidade Federal do Maranhão

Professor Adjunto do Departamento de Artes da Universidade Federal do Maranhão.

Ana Neuza Araújo Ferreira, Escola de Música do Estado do Maranhão.

Ana Neuza Araújo Ferreira é professora de Piano na Escola de Música do Estado do Maranhão. Concluiu, em 2014, o mestrado em Cultura e Sociedade na Universidade Federal do Maranhão.

References

ALMEIDA, Maria Elisa Grijó Guahyba de; PINHO, Luís Ventura de. Adolescência, família e escolhas: implicações na orientação profissional. Psicologia clínica [online], v. 20, n. 2, 2008, p. 173-184.

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Usos e abusos dos estudos de caso. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 129, 2006, p.637-651.

AMATO, Rita de Cássia Fucci. Memória musical: retratos de um conservatório. São Paulo: Annablume, 2010.

BERAN, Jan. Interdisciplinary statistics: statistics in musicology. London: Chapman & Hall/CRC, 2004.

COZBY, Paul. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Atlas, 2006.

COSTA, Lisiane Nina de Araújo. Escola de música do Estado do Maranhão: uma abordagem histórica. São Luís: UFMA, 1995. 95f. TCC (licenciatura em Educação Artística). Universidade Federal do Maranhão. São Luís, 1995.

D’ABREU, Lylla Cysne Frota; MARTURANO, Edna Maria. Associação entre comportamentos externalizantes e baixo desempenho escolar: uma revisão de estudos prospectivos e longitudinais. Estudos de Psicologia, v. 15, n. 1, 2010, p. 43-51.

FERREIRA, Ana Neuza Araújo. O Ensino de Música no Nordeste: um estudo histórico-organizacional sobre a Escola Lilah Lisboa de Araújo em São Luís do Maranhão. São Luís: UFMA, 2014. 167f. Dissertação (mestrado em Cultura e Sociedade). Universidade Federal do Maranhão. 2014.

GOLDENBERG, Miriam. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 2004.

HILL, Manuela Magalhães; HILL, Andrew. Investigação por questionário. Lisboa: Silabo, 2005.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de história oral. São Paulo: Loyola, 1996.

PIMENTEL, Maria Odília de Quadros. Traços de percursos de inserção profissional: um estudo sobre egressos dos Conservatórios Estaduais de Música de Minas Gerais. Revista da Abem, Londrina, v. 23, n. 35, 2015, p. 76-88.

RODRIGUES, Andréa Lúcia dos Santos Ferreira. O Curso Básico Infantil de Piano da Escola de Música do Estado do Maranhão. São Luís: UFMA, 2011. 87f. TCC (licenciatura em Música). Universidade Federal do Maranhão.

SILVA, Glícia Lorainne Moreira. Escolha de repertório: um estudo com professores de violão da Escola de Música do Estado do Maranhão Lilah Lisboa. São Luís: UFMA, 2015. 125f. TCC (licenciatura em Música). Universidade Federal do Maranhão.

SOBREIRA, Silvia Garcia. Conexões entre a educação musical e o campo do currículo. Revista da ABEM, Londrina, v. 22, n. 33, 2014, p. 95-108.

SUBTIL, Maria José Dozza. Reflexões sobre formação de professores: expectativas e pré-formação de licenciandos em música e artes visuais. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 40, 2011, p. 79-94.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2012.

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.

ZORZAL, Ricieri Carlini Zorzal; FERREIRA, Ana Neuza Araújo. O ensino de música no nordeste brasileiro: perspectivas históricas e desafios atuais. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 16, n. 4, 2016, p. 155-189.

Published

2017-04-07

How to Cite

Zorzal, R. C., & Ferreira, A. N. A. (2017). Music School of Maranhão - Emem: a historical-organizational case study in order to propose current administrative actions. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 43–58. https://doi.org/10.5902/2318133825295

Issue

Section

Artigos